Het Gastenboek vertelt……

In de hal van het Historisch Museum Vriezenveen ligt een gastenboek. En het ligt er niet voor niets. Regelmatig wordt er een korte tekst aan toevertrouwd. En het wordt gelezen ook.

Bezoekers zijn nieuwsgierig naar wat anderen van het museum vinden en vrijwilligers en het bestuur lezen er ook regelmatig in. Om te zien wat er speelt en om adviezen, waar nodig, ter harte te nemen.

Het boek bevat een bonte verzameling boodschappen. Heel vaak positief. “Nooit geweten dat er zo’n interessant museum in Vriezenveen staat” en “Wat een mooie geschiedenis met de Rusluie”.

Een voorbeeld met twee reacties staat hier boven dit artikel. Een klein meisje toont daar haar verwondering. En wat erboven staat kan ik zo een twee drie niet lezen. Het is een boodschap van weer een groep Russische studenten. Dit keer uit Belarus, Wit Rusland, studenten die onlangs te gast waren bij het Noordik in Almelo. We hebben deze studenten kunnen uitleggen wat de band is tussen Vriezenveen en Rusland. Aan de hand van een Engelse powerpoint presentatie hebben we deze studenten kunnen meenemen in het leven van de Rusluie in de negentiende eeuw in St. Petersburg.

Met foto’s van de Hollandse Kerk en winkels van Ten Cate, Joost, Fik, Kunst & Co, Harmsen, etc. Ze waren onder de indruk. Het is mooi dat we als museum zo een band kunnen scheppen tussen Nederland en jonge mensen uit Rusland.

Na de presentatie is er uiteraard nog een rondje gemaakt op

de Russische afdeling. De route van Vriezenveen naar St. Petersburg is er uitvoerig bestudeerd, evenals het touchscreen met de plekken die aangeven waar Vriezenveners in St. Petersburg actief waren. Ook de brieven van de leerjongens waren interessant samen met Nederlandse woorden die in het Russisch nog steeds te herkennen zijn.

Op de textielafdeling stal onze Dick Ballast de show door de

borduurmachine in werking te stellen die destijds nog de letter W en de kroon op de handdoeken heeft gemaakt ter gelegenheid van de geboorte van onze koning Willem Alexander. Via een bevriende firma in Den Haag zijn de handdoeken destijds aan het hof geleverd. Door de jongelui werd druk gefilmd tijdens de demonstratie van deze borduurmachine. De Russische tekst hierboven in het gastenboek is inmiddels vertaald: “Hartelijk dank voor de prachtige gelegenheid om ons te verdiepen in de sfeer van het verleden en kennis te nemen van de samenwerking tussen jullie kleine stadje, ver van Rusland, met Sint Petersburg gedurende meer dan 200 jaar !”

Voor meer cultuur-historische verhalen met foto's kunt u lid worden van de Vereniging Oud Vriezenveen, u krijgt dan voor €22,00 per jaar vier keer het kwartaalblad Waver 't Vjenne thuisgestuurd. Op vertoon van de ledenkaart hebben leden eveneens gratis toegang tot ons museum.. Telefoon 0546-563476 mail ons vereniging@oudvriezenveen.nl of kijk op http://www.museumvriezenveen.nl/waver-lid-worden.