Oktober: maand van de geschiedenis

Oktober is de maand van de geschiedenis en het thema dit jaar is “EUREKA” ofwel “ik heb het gevonden” zoals Archimedes dat vroeger ooit zou hebben gezegd toen hij de “wet van Archimedes” formuleerde. (Hoe was die ook alweer?)

Als museum hebben recent ook iets gevonden en dat willen we graag onder de aandacht brengen. Het gaat om een strijkijzer met de naam Dolly, dat in een Vriezenveens bedrijf werd gemaakt. We zijn er trots op dat we een exemplaar nu in de collectie hebben.

Aan het begin van de twintigste eeuw was de bekende brikettenfabriek van de firma Elferink & La Roy een begrip. Hier werden gloeibouten vervaardigd voor de verwarming van treinen, trams, rijtuigen, automobielen. Maar ook voor strijkijzers en stoven. In de eerste instantie zag men er een bloeiende toekomst in. De fabriek bevond zich aan de Wierdenseweg parallel aan het kanaal Almelo- de Haandrik.

Men ontwikkelde ook een strijkijzer met de naam Dolly. Voor de "Dollystrijkijzers" werden zeskantige blikjes gloeistof "Calor" gemaakt. Ook werden confiseursbriketten op maat geleverd. In de houtskoolmalerij werden er voorbereidingen worden getroffen voor het fabriceren van verschillende soorten houtskoolbriketten, die de fabrikanten onder het merk "Bussum" aan de man brachten. De brikettenfabriek is echter geen lang leven beschoren geweest, aangezien de producten al spoedig vervangen werden door allerlei betere en eenvoudigere verwarmingstechnieken.

We nodigen iedereen uit om het strijkijzer te komen zien. We hebben er een mooie vitrine voor ingericht aangevuld met een aantal foto’s en documenten uit die tijd.