Ontstaan

De Vereniging

De vereniging heeft ten doel de behartiging der oudheid- en geschiedkundige belangen in de voormalige gemeente Vriezenveen en de gerelateerde betrekkingen met St. Petersburg (Rusland), het bevorderen van de daarmee gepaarde wetenschap, de instandhouding, bewaring, waar wenselijk herstel, van de betrekkelijke monumenten en het aankweken van de belangstelling daarvoor, en alles wat daartoe in de ruimste zin noodzakelijk of bevorderlijk kan zijn. .

Vrijwilligers

Naast het dagelijks bestuur en een vaste meseumbeheerder is een grote groep vrij-willigers actief met het beheer en onderhoud van de collectie. Naast het beheer worden ar tal van activiteiten uitgevoerd zoals; rondleidingen geven, het scannen en beheren van foto's en films, organiseren van exposities, het schrijven van artikelen voor het kwartaalblad of kranten en andere media.

Samen met Herman Jansen nam burgemeester Henri Willem Karel Ridder Huyssen van Kattendyke het initiatief tot het oprichten van de vereniging. Het werkgebied van de vereniging strekte zich destijds uit over de zeven dorpskernen Aadorp, Bruinehaar, De Pollen, Vriezenveen, Weitemanslanden, Westerhaar-Vriezenveensewijk en de Westerhoeven.

Herman Jansen
De oprichters

Herman Jansen Miet'n Herman is één van de mede oprichters van de Vereniging Oude Vriezenveen. Naast één van de oprichters en bestuurslid van de Vereniging Oud Vriezenveen was hij tevens de grondlegger van het Museum Oud Vriezenveen. Zijn foto hangt daar dan ook, met die van dokter L. Jonker, op de ereplaats.

Henri Willen Karel
Ridder Huyssen van Kattendijke

We horen graag wat van U.

Westeinde 54 | 7671 CD Vriezenveen | info@museumvriezenveen.nl

Tel: 123-456-7890 | Fax: 123-456-7890