De ogen van een dier, expositie met werk van José Elfrink

José Elfrink heeft iets met de ogen van een dier en vindt daarin iets wat zij ziel noemt. Een dier is eerlijk en onbevooroordeeld, een dier is wat het is en daarom herkent zij daarin misschien wel de diepere betekenis van het leven. En inderdaad, kijk in de ogen van de dieren in haar tekeningen en schilderijen en je wordt meegezogen in de diepte van het wezen van een dier. De onschuldige blik van een jong katje, de trouwe kijkers van een hond en de strenge waakzame ogen van een havik. Het raakt mensen als ze dieren zien en knopen vaak vriendschappen met ze aan voor het leven. José begint met het tekenen van de ogen en werkt vandaar het dier verder uit.

José Elfrink schildert en tekent al een groot deel van haar leven en haar creativiteit komt al vroeg naar voren. Voor haar was de keuze om naar de DEVA-vakschool in Almelo te gaan heel logisch. Daar leerde ze decoreren en illustreren en ze had een geweldige tijd. Marja van Elsberg en Ineke Pezie gaven haar les, nog steeds bekende namen in de Almelose kunstwereld. Na de opleiding ging ze werken bij Dolphia een bedrijf dat patronen en dessins op behang drukte. Haar beroep was toen dessinatrice, een beroep dat niet meer bestaat. Google weet in elk geval niet wat het is.

Later verhuisde ze met haar gezin naar Vriezenveen en werd ze fulltime huisvrouw. Ze stortte zich op vrijwilligerswerk en hielp met creatieve- en kooklessen. Ze denkt er met veel plezier aan terug. In de jaren negentig vorige eeuw pakte ze haar creatieve talenten weer op en ging schilderen en tekenen en werd lid van Artilo, een schildersgroep in Almelo. Ze is nog steeds lid van deze groep en krijgt daar les van o.a. Hans Jansen, Louise Bramer en Piet van der Hoef.

Haar grote voorbeeld is Marjolein Kruijt die samen met haar man Renso Tamse workshops geeft. Toen José 60 jaar werd, kreeg ze een workshop aangeboden bij deze kunstenaars, die uitgerekend op haar verjaardag viel. Ze kreeg toen van deze mensen een mooi penseel met haar naam erin gegraveerd.

José werkt het liefst met pastel en dan op een zwarte achtergrond. Het levert mooie werken op die tot de verbeelding spreken. Ze werkt vaak in opdracht en heeft momenteel nog een viertal opdrachten lopen. Het gaat dan vooral om huisdieren van mensen. Haar werk is overigens te koop voor heel betaalbare prijzen.

Ze heeft al verscheidene keren haar werk tentoongesteld en nu heeft ze een expositie samengesteld voor het Historisch Museum Vriezenveen. En die is prachtig overzichtelijk geworden. Zeker de moeite waard om te bezoeken. Ik raad u aan om bij het bekijken van de werken met de neus heel dicht op de werken te kijken naar de ogen en dan langzaam terug te trekken en dan zien wat er vanuit die ogen ontstaat aan vormen. Het is alsof die vormen ontspruiten aan die ogen.

Expositie van tekeningen en schilderijen van José Elfrink, te zien tot 15 maart 2019 in het Historisch Museum Vriezenveen, Westeinde 54, 7671 CD Vriezenveen. Open van dinsdag tot en met vrijdag van 10:00 tot 17:00 uur. Entree expositie €1,00