Reuring rond Museum

Het Historisch Museum Vriezenveen maakt er dit jaar werk van. Zaterdag 8 september, op Open Monumentendag, wordt er van alles georganiseerd.

Het museum, voormalig gemeentehuis uit 1905, staat op de lijst van gemeentelijke monumenten en dat geldt ook voor de Smeltschuur, van waaruit in de 18-de eeuw de Rusluie naar St. Petersburg vertrokken. Zowel het museum (Westeinde 54) alsook de Smeltschuur (Oosteinde 36A) zijn op 8 september gratis toegankelijk en er zijn vrijwilligers aanwezig die u extra informatie kunnen geven.

Op beide plekken kunt u bovendien genieten van een optreden van Radujsja, een vierstemmig Russisch vrouwenkoor onder leiding van Adelya Rakhimova. ’s Morgens om 11.00 uur treedt het koor op in het museum en ’s middags om 13.00 uur in de Smeltschuur.

Vanaf de Smeltschuur wordt u door Landschap Overijssel gratis vanuit een touringcar een

landschapstour aangeboden met verhalen van bewoners en met de geschiedenis van het landschap in de omgeving van Vriezenveen en Vroomshoop.

Om 14.00u vertrekt de bus langs historische plekken van de grote ruilverkaveling in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Een landschapshistoricus van Landschap Overijssel zal daarbij een toelichting geven, ook op de wederopbouw periode daarna. Bovendien komen de verhalen van bewoners die onlangs door vrijwilligers zijn opgehaald ook aan bod. Aanmelden voor de landschapstour kan op https://www.landschapoverijssel.nl/vriezenveen

De dag zelf wordt om 10.00u geopend in het museum met een toelichting op het thema van Open Monumentendag 2018, en dat is “In Europa”. Direct daarna wordt het nieuwe boek “De Rusluie” van Nicole Harmsen gepresenteerd, een meeslepend geschreven romantisch familie-epos dat zes generaties omspant.

Het hele programma voor het museum en de Smeltschuur is te vinden op http://www.museumvriezenveen.nl/single-post/2018/08/16/Programma-Open-Monumentendag-8-September