Expositie schilderijen Jaspers Faijer

De tentoonstellings- en expositie- commissie van Historisch museum Vriezenveen organiseert een expositie met schilderijen uit het werk van de Vriezenveense amateur kunstenaar Bernard Jaspers Faijer.

De expositie vind plaats in het Historisch museum Vriezenveen, start op 7 mei tijdens de Week van de Amateur Kunst 2016 (WAK) en eindigt op 25 mei.

Bernard Jaspers Faijer heeft een zeer uitgebreid werk nagelaten. De commissie heeft zich daarom beperkt tot het thema Traditionele gebeurtenissen rond het huis.

Bernard Jaspers Faijer kwam uit een gezin met zeven kinderen, waarvan hij de vierde was. Zijn vader had een boerderij. Bernard vermaakte zich veel met muziek, speelde mondharmonica en trekharmonica. Zijn schrijven en tekenen op de lagere school viel op.

Bernard werd opvolger op de boerderij. Hij trouwde met Lena Veneman en trok bij vader en moeder Jaspers Faijer in. Het echtpaar kreeg zeven kinderen. Helaas overleed zijn vrouw al in 1946.

Bernards interesse voor schilderen werd gewekt door zijn zoon Jan, die de wens te kennen gaf zich te willen ontwikkelen in het tekenwerk. Zonder dat zijn ouders het wisten, hing de hele school vol met tekeningen van Jan Jaspers Faijer. Op een avond toen iedereen naar bed was, pakte Bernard een potlood en een oud schrift en begon aan een verhaal met tekeningen van een muizenfamilie. Zijn zoon Jan leerde schilderen bij het schildersechtpaar Brugman in Almelo. Op een avond in 1946 had zoon Jan zijn schildersezel met palet verf en doek laten staan. Bernard pakte het materiaal en begon te schilderen. De kunstschilder Bernard Jaspers Faijer was geboren.