Jansen & Tilanusfilm en expositievanaf november 2021

Vriezenveen kende meerdere textielfabrieken zoals confectiebedrijf Gebr. Hospers, de damast- en linnenfabriek De Lange & Jonker, EHCO-KLM in Westerhaar-Vriezenveensewijk , een nevenvestiging van Spanjaard, en als belangrijkste uiteraard de fabriek Jansen & Tilanus, met uiteindelijk meer dan 1100 werknemers.

Jansen & Tilanus legde zich toe op breitechnieken. De productie van hoogwaardig ondergoed maakte Jansen & Tilanus heel bekend in binnen- en buitenland. Ook de doeken voor de batikindustrie waren een belangrijk product. De eerste breimachine van de firma ’t Hooft & Co uit Goor werd in 1874 aangeschaft. Dit unieke exemplaar bevindt zich thans in het Historisch Museum Vriezenveen.

Voor de werkgelegenheid was Jansen & Tilanus van groot belang voor Vriezenveen en omgeving. Ook sociaal gezien heeft het bedrijf veel betekend. De firma kende o.a. een eigen ziekenfonds, een pensioenfonds, een steunfonds bij ziekte, een bibliotheek en een badhuis.

Het Historisch Museum Vriezenveen heeft een permanente textielexpositie met o.a antieke textielmachines van Jansen & Tilanus. Deze expositie wordt in november en december 2021 uitgebreid met extra textielproducten en met kleding van de Rusluie. Pioniers uit Vriezenveen, de Rusluie, startten in de 18-de eeuw, op basis van de linnenindustrie in Vriezenveen, hun twee eeuwen durende handelsbetrekkingen met St. Petersburg.

De oude textielmachines zijn deels nog operationeel en zullen op een aantal nog te noemen dagen gedemonstreerd worden. Ook is er in het museum een film te zien met originele beelden van het werk in en rond de fabriek van Jansen & Tilanus.