Held op een sokkel – historicus Miet' n Herman

In de krant las ik een artikel over mensen en standbeelden. Het moest de lezer aan het denken zetten over welke lokale grootheid hij zou willen eren met een uit steen gehouwen herinnering aan diens statuur op een sokkel of een waardige herdenkingsplaquette aan een imposante gemeentelijke gevel. In ons dorp zijn wel straten of een enkel plein genoemd naar bekende personen, maar een standbeeld voor een unieke grootheid is er niet. Standbeelden zijn overigens sowieso schaars gezaaid op het nuchtere Twentse platteland.

Iedereen heeft wel zijn persoonlijke helden. Maar wie komt er nu algemeen voor in aanmerking en voor welke unieke handeling of prestatie dan wel? En misschien ligt er wel iemand onwetend roemloos begraven, verborgen achter een hoge heg, wiens heldendaad voor eeuwig hermetisch is afgedekt onder een Bentheimer zandstenen zerk. Om die vraag te kunnen beantwoorden is het noodzakelijk om de van belang zijnde historische feiten te kennen. Dat feitenrelaas begint allereerst bij het inventariseren en het registreren van de juiste feiten, daarna het ordenen en veredelen, de controle en uiteindelijk de publieke presentatie.

Het boek “Ken uw dorp en heb het lief" bevat de historie van Vriezenveense families, hun erf- of huisnamen, hun gebruiken en cultuur. Een lijvig boekwerk, een waardige Vriezenveense kroniek waarvan de basis werd gelegd door één man, die door noeste arbeid enkele decennia lang gegevens verzamelde. Deze man kan worden gezien als de grondlegger van een geordende historische beschrijving van ons dorp. Hij was één van de oprichters van de Vereniging Oud Vriezenveen, die nu zijn historische nalatenschap beheert, bewaart en verder uitbouwt. Die kennis is voor iedereen beschikbaar en zichtbaar in het Historisch Museum Vriezenveen, gevestigd in het oude gemeentehuis op Westeinde 54. Deze grondlegger is Herman Jansen, geboren te Vriezenveen op 22 december 1899 in het oude Miet'n huus (Westeinde 53). Bij de Vjenneluie is hij beter bekend als "Miet'n Herman".

In 1937 ontwikkelde Drukkerij Boswinkel plannen om De Vriezenveensche Courant uit te gaan geven. Herman Jansen werd hiervoor als redacteur gevraagd. Hij werd destijds al gezien als de kenner bij uitstek van 't Vjenne en zijn bewoners. Na de bevrijding in 1945 kreeg Herman Jansen een volle dagtaak bij de Vjennekraonte als hoofdredacteur; hij kon zich nu nog meer uitleven om, naast zijn verslaggeverswerk, de resultaten van zijn vele onderzoeken te publiceren.

Vele personen hebben zich daarna ingezet als vrijwilliger bij het Historisch Museum Vriezenveen voor het behoud van de Vjeanse historie en -spraoke, maar het begon allemaal bij hem. Hij was de katalysator waardoor vele anderen voor de dorpshistorie ontbrandden. Maar komt hij er met het "Herman Jansen park" niet wat bekaaid vanaf? In mijn gedachten zie ik zijn buste wel in of voor het museum op een sokkel staan. Zo zou deze man, die de Vriezenveense historie zo inzichtelijk maakte, zelf zichtbaar tot die historie gaan behoren. Ach ja, standbeelden op het platteland…. ze zijn zeldzaam.