Gasten uit Melle (Duitsland) op bezoek in Twenterand

Bovenste rij van links naar recht: Constant Buursen (PR medewerker HMV), Mark Paters (Wethouder Gem. Twenterand), Hans Broekhuizen (Burgemeester Gem. Twenterand, Andreas Dreier (Eerste raadslid Gem. Melle)

Onderste rij van links naar rechts: Gotfried Müller (beauftragter für Städtepartnerschaften), Jutta Dettmann (Burgemeester Gem. Melle), Gerhard Boes (PR medewerker HMV)

Een delegatie van de gemeente Melle in Duitsland was dinsdagmiddag 6 december op bezoek bij het college van burgemeester en wethouders in Twenterand. Burgemeester Broekhuizen en de wethouders Van der Ham en Paters ontvingen burgemeester mevrouw Dettmann en enkele vertegenwoordigers van de gemeenteraad en ambtelijke organisatie van de gemeente Melle.

Doel van het bezoek was nader kennismaken en verkennen van de mogelijkheden voor een partnerschap tussen Twenterand en Melle. Beide gemeenten willen kijken of ze op economisch, sportief, cultureel en onderwijs gebied iets voor elkaar kunnen betekenen. Ook werd een bezoek gebracht aan het Historisch Museum Vriezenveen, waar de gasten werden getrakteerd op een enthousiast verhaal over de rijke historie van Vriezenveen.

Wethouder Aimée van der Ham heeft Euregio in portefeuille en spreekt van een geslaagd bezoek: “We liggen als gemeente tegen Duitsland aan en er is veel sprake van Duitsers die in Nederland werken en omgekeerd. Ook liggen er over en weer wellicht mogelijkheden voor bedrijven, die we graag in samenspraak met onze ondernemers willen verkennen. Mijn eerste kennismaking is mij goed bevallen en de komende tijd gaan we verder uitwerken waar de samenwerkingsmogelijkheden liggen.”

Burgemeester Broekhuizen en wethouder Paters waren in februari van dit jaar al op bezoek in Melle. Dit tegenbezoek is daar een vervolg op: “Melle is een ervaren gemeente op gebied van partnerschappen en beide gesprekken met mijn collega Dettmann van Melle waren erg positief. Op verschillende terreinen zien wij mogelijkheden,” aldus Broekhuizen. “Onze rol daarin is aanjagen en het komend jaar gaan we in Twenterand peilen of ons enthousiasme wordt gedeeld.” Wethouder Paters sluit zich daarbij aan: “Mijn specifieke aandacht ging uit naar sport en onderwijs en uitwisselingen lijken mij daar zeker mogelijk, maar wel samen met de onderwijsinstellingen en verenigingen. Daar gaan we mee aan de slag.”