“Film Kiek’n” in De Peddemorsboerderij i.s.m. Historisch Museum Vriezenveen

Het Historisch Museum heeft afgelopen winter een drietal filmavonden georganiseerd. De aanleiding is ontstaan tijdens de Open Monumentendag in september. Er werd toen een film getoond met beelden van Vriezenveen in het jaar 1962. Dit bleek een groot succes.

We gaan dit voorjaar nog een keer de film van 1962 laten zien maar nu in samenwerking met de Peddemorsboerderij. In deze boerderij kunnen net wat meer mensen dan in het museum. En het was al een wens dat de Peddemorsboerderij en het museum samen iets zouden gaan organiseren en dit is dan ook de eerste aanzet. We kijken wat we nog meer samen kunnen doen.

De film bestaat uit twee delen, deel één duurt 60 minuten en deel twee duurt plm. 20 minuten.

Het eerste deel van de begint op het oude gemeentehuis en gaat dan via de Almeloseweg naar de melkfabriek “Ons Belang” en verder via de Almeloseweg het Oosteinde op. Een bezoek aan RK school, daarna via de Rijksweg 36 die in een inbouw is. Een bezoek aan de Rehobothschool en daarna verder het Oosteinde op naar de Openbare school, een bezoek aan de Vivo tot aan de Walstraat. Daarna een bezoek aan de Nieuwbouw Krijgerstraat, Schout Doddestraat etc. Huishoudschool wordt uitvoerig belicht. Kleuterschool Linthorstlaan, Plattelandsvrouwen, Vjenneruiters, Groene Kruis optreden, PJGO, Grensweg Grote kerk, Gemeentehuis een trouwerij. Dan via de Hammerweg, kleuterschool Wilhelminastraat, Molenstraatschool Prinses Marijke en de Elthetoschool. daarna nog de Landbouw aan het kanaal en een stukje Jansen en Tilanus.

Het tweede deel begint op het Westeinde bij Hotel Zandwijk, Kleuterschool Westeinde, enkele winkeliers Kobes Modehuis, Spar Fikkert, De Lange Jonker, Bondsspaarbank, Abbink Electro, prachtige beelden van winkeltjes uit vroegere tijden. Het is ons een genoegen om dit materiaal weer eens te tonen.

De filmavond wordt gehouden op vrijdag 21 april a.s. De avond begint om 20:00 uur en vanaf 19:30 uur inloop met een kopje koffie. Er is een pauze ingelast en na afloop kan men bijpraten onder het genot van een hapje en drankje. De kosten zijn 5 euro per persoon. Er zijn ongeveer 60 plaatsen beschikbaar. Reserveren en bestellen kan uitsluitend via de website van de Peddemorsboerderij. www.peddemorsboerderij.nl