Al honderd jaar samen de toon gezet

v.l.n.r. René Lemans (voorzitter Vriezenveense Harmonie), burgemeester Hans Broekhuizen en Gerrit Lemans (voorzitter Christelijk Mannenkoor Vriezenveen) (Foto: Gerrit Brokelman)

Het zal u niet ontgaan zijn dat de Vriezenveense Harmonie onlangs haar honderdjarige bestaan heeft gevierd met een spetterende theatervoorstelling over liefde, strijd en saamhorigheid. Nu het eindelijk weer mocht werd in korte tijd alles op alles gezet om een uniek evenement tot stand te brengen. De premiere op 10 september jl. was een fantastische avond waarbij de aloude strijd tussen het Oosteinde (DETO) en het Westeinde (DOS) van Vriezenveen de rode draad vormde. Uiteindelijk kwam alles goed en was de saamhorigheid tussen spelers, muzikanten en publiek voelbaar. Na zeven uitverkochte voorstellingen mag de Vriezenveense Harmonie met trots terugkijken op een onvergetelijk, succesvol theaterspektakel!

Wat ook heel succesvol was, was de opening van de tentoonstelling die in het Historisch Museum is ingericht door enkele leden van de Harmonie én door leden van het eveneens jarige Christelijk Mannenkoor Vriezenveen. Ook zij bestaan inmiddels ruim 100 jaar. De gezamelijke tentoonstelling “Al honderd jaar samen de toon gezet” werd tijdens een feestelijke bijeenkomst officieel geopend door burgemeester Hans Broekhuizen van Twenterand. Hij benadrukte dat het maken van muziek, hetzij met de stembanden, hetzij via een instrument, iets is wat mensen verbindt. Het is een deel van het leven. Om eens in de week naar de repetitie te gaan om met elkaar muziek te maken of om samen te zingen geeft verbondenheid. Helemaal wanneer je toewerkt naar een concours of een uitvoering, dan komt er een soort gezonde spanning en dan leef je daar met elkaar naartoe. Van samen muziek maken word je blij en gelukkig. Burgemeester Broekhuizen sprak ook de hoop uit dat heel veel Twenteranders een kijkje komen nemen naar twee keer 100 jaar geschiedenis.

Wat veel mensen zich niet realiseren is hoeveel werk er moet worden verzet om evenementen, zoals bijvoorbeeld het theaterspektakel van de Harmonie, te realiseren. Meerdere partijen moeten goed samenwerken om zo'n evenement tot stand te brengen. Uiteraard de leden van de Harmonie zelf, maar ook ondernemers, collega-muziekverenigingen, de gemeente, “buren” van sportpark het Midden, decor- en tribunebouwers, een artistiek team van tekstschrijver, regisseur, dirigent, decorontwerper etc., acteurs en figuranten, crew, catering en héél veel vrijwilligers waaronder zelfs enkele Vriezenhof-bewoonsters! Allemaal droegen ze bij aan het succes.

Zo is het ook met het inrichten van een tentoonstelling. Hoewel daar niet zoveel mensen bij betrokken zijn, is het toch een hele uitdaging om een mooi beeld te geven van, in dit geval, twee verenigingen die 100 jaar bestaan. Er moet bedacht worden hoe het eruit moet komen te zien, er moet veel tijd worden gestoken in het zoeken in diverse archieven en tussen verzamelingen, daarna moet alles worden uitgezocht en kan de beschikbare ruimte worden ingericht. Dit komt niet zomaar in een paar middagen tot stand, maar kost veel tijd en energie. Het geeft daarom een goed en trots gevoel wanneer alles lukt en de tentoonstelling door veel bezoekers wordt gezien en gewaardeerd.

Veel mensen hebben de tentoonstelling al bezocht, maar voor wie dit nog niet heeft gedaan: tot eind september kan dat nog van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot 17.00 uur in het Historisch Museum, gevestigd in het oude gemeentehuis tegenover de grote kerk in Vriezenveen. De toegang tot de tentoonstelling is gratis. Er is een Wifi gastaccount zodat bezoekers de QR-codes kunnen scannen voor nog meer boeiende informatie.

Door:

José Bosch-Höfte