Route Meijerink

Jan Meijerink vertrok 31 juli te voet vanaf het Historisch Museum Vriezenveen naar St. Petersburg. Lange afstanden is Jan wel gewend. De langeafstandloper liep al eerder naar Santiago, naar Rome, van Rome naar Jeruzalem, en van Sundsvall naar Trondheim. Een nieuwe uitdaging vond hij dit jaar in de route die ook de Rusluie volgden naar St. Petersburg.

In de voorbereiding heeft Jan zich in het museum verdiept in de geschiedenis van de Rusluie en heeft hij gesproken met de fietsers die in 2013 de route naar St. Peterburg op de racefiets aflegden. Zijn tocht is tevens een sponsorloop voor de stichting Gertin (https://gertin.nl) in hun strijd tegen jiggers, zandvlooien in Kenia die zich in voeten invreten en daar veel ellende veroorzaken, met misvormingen en amputaties. Vooral kinderen die op blote voeten lopen maken kans besmet te raken. In Kenia zijn naar schatting meer dan 4 miljoen besmet.

Jan Meijerink loopt ongeveer 30 kilometer per dag. Op 6 augustus was Jan al in de buurt en ten zuidoosten van Hannover. De eerste week was warm met temperaturen rond de 35 graden. Jan ging dus extra vroeg op pad en hield langere pauzes in de middag. Hij liep de eerste dagen grotendeels over verharde wegen en paden. Later meer door natuurgebieden en open landschappen over half verharde paden en restanten van oude wegen. Jan zag wisselende landschappen, mooie doorkijkjes, natuurgebieden, bebouwde kom en industrieterrein, alles kwam langs. En ook de eerste week werd hij al aangesproken door de lokale bewoners. Daaruit ontstaan soms mooie en diepgaande gesprekken. De eerste week heeft hij overnacht in De Lutte, Rheine, Hörstel, Lotte/Osnabrück, Bad Essen, Dützen/Minden en Hessisch Oldendorf. Op 8 augustus was Jan in Coppenbrücke en 8 augustus was een rustdag en gelegenheid om de was te doen.

Op 9 augustus ging de tocht verder naar Vechelde, 27 km verderop. Helaas was daar geen slaapplaats te vinden en moest Jan nog 12 km verder lopen om een jeugdherberg in Braunschweig te vinden. Daar aangekomen bleek de jeugdherberg gesloten. Gelukkig was er toch nog onderdak in een naburig pension.

Van Braunschweig via Köningslutter en Morsleben naar een jeugdherberg in Maagdenburg. Inmiddels is het 12 augustus en is ongeveer 400km afgelegd. Op 14 augustus is Jan Meijerink aangekomen in Jerichow. Ook deze tweede week was het veelal zonnig en warm met temperaturen van 30 tot 34 graden. Maar Jan is vol goede moed en hoopt de komende week in Berlijn te zijn.

Onderweg maakt Jan allerlei foto’s. Dat zijn pad inderdaad loopt langs de oude Rusluie route laat hij onder andere zien aan de hand van foto’s van gebouwen, maar het snelst is de route te herkennen met foto’s van putdeksels die hij tegenkwam. Hieronder bijvoorbeeld putdeksels van Köningslutter (links) en Maagdenburg (rechts).

Ook op https://www.facebook.com/HistorischMuseumVriezenveen wordt zijn route bijgehouden. Hier zijn nog meer foto’s te zien.

Königslutter am Elm bij Braunschweig Magdenburg