Over de Manitoba Dragoons, vrijheid en Corona.

copyright Frits Lamberts/Fotomuseum Rotterdam

Op 5 april 1945 omstreeks 11.00 uur zag Herman Jansen (Miet'n Hermån), thuis aan de Almeloseweg, hoe militaire voertuigen Vriezenveen binnenreden. Dat indrukwekkende feit noteerde hij 's avonds in zijn dagboek en hij schreef bovendien: "Mochten latere geslachten dit nog eens lezen en de vrijheid van ons Holland bezitten, laten ze dezen waarderen en er voor vechten. Wij, die thans leven, weten wat onafhankelijkheid en vrijheid waard is".

Op Het Midden dromden de mensen samen rondom de daar opgestelde militaire voertuigen. De bevrijders werden verwelkomd met een ongekende uitbundigheid van blijdschap en diepe dankbaarheid. De voertuigen behoorden toe aan de manschappen van het B squadron van het 12e regiment van de Manitoba Dragoons uit Canada. Zij zijn als de bevrijders voor altijd verankerd in de Vjeanse historie. Door het Japanse bombardement op Pearl Harbour op 7 december 1941 werden de Manitoba Dragoons de WOII ingezogen en hebben zij gestreden in verschillende werelddelen.

Zij waren er ook bij op 8 juli 1944, toen ze landden op Juno Beach en toen ze bij Courseulles-sur-Mer in Normandië vaste voet zetten op West-Europese bodem. Ze vochten zich door Frankrijk, leverden felle strijd bij Oostende, werden ingezet in Vlaanderen, Zuid Beveland en Brabant en de Moerdijk. Na de winter werden ze op 2 maart 1945 ingezet bij het Rijnoffensief. Ze staken op 31 maart de Rijn over. De sqaudrons A, B, C, en D werden van hieruit opgesplitst. Het B squadron kreeg het gebied ten oosten van het kanaal Almelo Coevorden toegewezen. Het D squadron naderde van de westzijde.

En zo kon het gebeuren dat Miet'n Hermån op 5 april 1945 de lang verbeide Canadese bevrijders 't Vjenne zag binnenrijden. Ongekende vreugde…. eindelijk vrij. Maar Nederland likte ook zijn wonden. Vele doden waren te betreuren. En onderweg van Juno Beach naar Vriezenveen hebben de Manitoba Dragoons ook hun verliezen wel gekend. Daar viel er één en op een andere plek weer drie. In de bossen van Eerde liepen ze in een hinderlaag en werden er drie gedood en in Ommen zelf weer twee man. Maar steeds gingen ze door voor onze zo zwaar bevochten vrijheid. Miet'n Herman wist het toen al en heeft het voor ons, de latere geslachten, opgeschreven. We moeten de vrijheid waarderen en bereid zijn om ervoor te vechten.

Voor het eerst sinds WOII wordt nu de wereld, Nederland en de Vjenneluie bedreigd door een onzichtbare vijand. Een vijand die het openbare leven verlamt en die de wereldeconomie verstoort en waarvoor ook de geplande festiviteiten rond de herdenking van 75 jaar vrij Nederland moeten wijken. Het Corona virus maakt wereldwijd heel naar zijn slachtoffers. Laten we gehoor geven aan de oproep van de minister president om zoveel mogelijk binnen te blijven om verspreiding van het virus tegen te gaan. Dat is ook vechten tegen de vijand. Als Corona uiteindelijk is uitgeraasd krijgen we een nieuwe vrijheid, eentje die heel kwetsbaar blijkt te zijn.