Twee eeuwen het geslacht Meijler in Vriezenveen

Van gedenken en vieren naar herdenken.

Op 29 augustus jl. was het precies 70 jaar geleden dat de oprichtingsvergadering van de Vereniging Oud Vriezenveen plaatsvond. Zo lees ik, dat tijdens die oprichtingsvergadering in augustus 1949 de heer S.H. Meijler een toespraak hield en de Vereniging een foto aanbood van zijn voorouders, in verband met het naderend vertrek van de familie uit Vriezenveen. Dat intrigeert; het resultaat is een té kort en beknopt relaas.

Sigmund Henri Meijler, geboren in 1918 te Vriezenveen, was degene die in 1949 de Vereniging Oud Vriezenveen toesprak. De Meijlers behoorden tot de Joodse Vriezenveense gemeenschap.

De website van het Herinneringscentrum van Kamp Westerbork publiceert een aantal bevrijdingsportretten. Zo onderzocht en beschrijft Els van Rijn-Zandstra het leven van Siegmund Henri Meijler, een Joodse student die door onder te duiken lange tijd uit Kamp Westerbork weg wist te blijven (tot stand gekomen met dank aan Bert Wolfkamp van de Rijksuniversiteit Groningen en mevrouw Sophia H.S. Nevenzeel-Meijler).

In maart 1945 wordt Siegmund toch nog opgepakt en overgebracht naar Kamp Westerbork. Daar maakt hij op 12 april de bevrijding mee. Eén dag eerder, op 11 april overlijdt zijn broer Hartog, die ook ondergedoken was, door een aanrijding met een Canadese legertruck. Op 10 mei vertrekt Siegmund naar Winsum naar een eerder, vertrouwd onderduikadres. In juli dat jaar overlijdt zijn vader. Siegmund lijdt na dit alles aan depressies. In 1966 overlijdt Siegmund te Amersfoort op 48 jarige leeftijd aan de gevolgen van darmkanker. Hij is begraven op de Nederlands Israëlische begraafplaats te Almelo.

De Meijlers in Vriezenveen

Aan Siegmund Henri gaan vijf eerdere generaties Meijler vooraf. De allereerste die in de verre historie van Vriezenveen opduikt is Levij Marcus Meijler. Een 25 jarige koopman, die in 1750 te Vriezenveen in het huwelijk treedt met de een jaar jongere koopvrouw Jude Philips. Geen van beiden oorspronkelijke Vriezenveners, maar vanaf hun trouwdag in 1750 hebben ze hun verdere leven gesleten te Vriezenveen. Zij zijn de bron geweest van in totaal zes Vriezenveense generaties Meijler (1750-1949).

Meijler stamboom: Siegmund Henri (1918-1966) zoon van Levij Salomon (1883-1943) zoon van Hartog (1849-1927) zoon van Levij Salomon (1810-1886) zoon van Marcus (1764-1859) zoon van Levij (1725 -1806?)

Salomon Gerson Meijler, geboren op maandag 25 mei 1885 te Vriezenveen, is de zoon van Hartog Salomon en Hanna Cohen. Hij is een oom van Siegmund Henri. Salomon Gerson, koopman van beroep, is op donderdag 22 oktober 1942 te Auschwitz (Polen) overleden. Op 34 jarige leeftijd, in 1919, is hij in Amsterdam getrouwd met Anna Content. Op 25 januari 1943, dus 5 maanden na hem, is ook zij te Auschwitz overleden. Salomon Gerson Meijler is in de geschiedschrijving van Oud Vriezenveen beschreven als één van de Vriezenveense oorlogsslachtoffers.

En aldus kom je bij een aanvankelijk gedenken en vieren zo maar bij het herdenken. Opdat wij tijdens het feestgedruis niet vergeten, er zijn ook andere tijden geweest.

Voor meer cultuur-historische verhalen met foto's kunt u lid worden van de Vereniging Oud Vriezenveen, u krijgt dan voor €22,00 per jaar vier keer het kwartaalblad Waver 't Vjenne thuisgestuurd. Op vertoon van de ledenkaart hebben leden eveneens gratis toegang tot ons museum. Telefoon 0546-563476 mail ons vereniging@oudvriezenveen.nl of kijk op http://www.museumvriezenveen.nl/waver-lid-worden.