Bert infiltreert in Brandweer Vriezenveen

Bert is één van de leden van de expositiecommissie van het Museum Vriezenveen en hij kwam met het idee om een expositie op te zetten over de brandweer in Vriezenveen. Daarom trok hij de stoute schoenen aan en maakte hij een afspraak met de commandant van de brandweer, Arjan Webbink. Deze introduceerde hem bij de brandweerlieden en ook bij oud-brandweerlieden. Eerst wat onwennig maar al snel werd er een band opgebouwd en kwamen de verhalen, veel verhalen en Bert genoot ervan. Ook de brandweerlieden.

Gaandeweg kreeg hij een beeld van wat de brandweer doet en hoe veelzijdig de brandweer is maar ook hoe enerverend het kan zijn. Van huis- en bedrijvenbranden, veenbranden tot verkeersongelukken, waarvan die op de N36 vaak diepe indruk maakten. De indrukken die men bij dit soort gebeurtenissen opdoet moet men wel goed kunnen verwerken. Daarom wordt er veel gepraat met elkaar na een klus en dit onderdeel is verplichte kost geworden.

Vriezenveen en brand brengt ons ook terug naar de “Grote Brand” van mei 1905 toen Vriezenveen voor een groot deel in de as gelegd werd. Door een steeds uitbreidende brand gingen vele huizen, bedrijven en ook 2 kerken eraan. Een nationale ramp en een verschrikkelijke puinhoop. Na dit drama is er altijd extra aandacht geweest voor brandpreventie in het dorp.

Een brandweer in een dorp kan ook ingezet worden in andere gemeenten als er zich een ramp voltrekt en er assistentie verleend moet worden. Het drama in 2000 in Enschede is er zo één. De beruchte vuurwerkramp heeft grote indruk gemaakt, de brandweerjongens van Twenterand waren erbij. Nog steeds kijkt men daarop terug met tranen in de ogen. Verschrikkelijke dingen heeft men daar meegemaakt. Ze bewaren nog een stuk beton dat met een immense kracht is weggeslingerd en dwars door muren is geslagen. Men heeft het meegenomen als een soort relikwie uit die tijd. Het stuk beton is te zien op de tentoonstelling.

Bert heeft vooral ook gesproken met de oudgedienden. Ze zoeken elkaar nog steeds op en zitten vol verhalen en herinneringen. Gezellige bijeenkomsten zijn dat en ook al ben je alweer een tijdlang niet actief, je blijft een onderdeel van deze club. De brandweer smeedt hechte banden voor het leven.

Deze brandweer heeft dus nu een mooie expositie gekregen in het Historisch Museum. Daar laten ze zien hoe de brandweer zich in de loop van de tijd ontwikkelde tot wat het nu is. Er is veel te zien. Van brandweerfiets tot oude pompkar uit 1880. Het verhaal van de Vriezenveense brandweer is zeer de moeite waard gebleken en Bert is er nog steeds van onder de indruk. Raak ook onder de indruk en breng een bezoek aan het Historisch Museum en geniet van deze tentoonstelling. Op https://www.museumvriezenveen.nl staan de actuele openingstijden.

Voor meer cultuur-historische verhalen met foto's kunt u lid worden van de Vereniging Oud Vriezenveen, u krijgt dan voor €22,00 per jaar vier keer het kwartaalblad Waver 't Vjenne thuisgestuurd. Op vertoon van de ledenkaart hebben leden eveneens gratis toegang tot ons museum. Telefoon 0546-563476 mail ons vereniging@oudvriezenveen.nl of kijk op http://www.museumvriezenveen.nl/waver-lid-worden.