Waver 't Vjenne

"Waver stroek en waver bos, waveral waverhén".

Een uitdrukking die je nog weleens hoort in Vriezenveen.

Zestien jaar geleden werd door een aantal enthousiaste redactieleden, onder leiding van Hans Kobes, het blad Waver 't Vjenne bedacht, gemaakt en uitgegeven. Hoewel de redactie, op een paar oud-gedienden na, nu anders is qua samenstelling en het eindredacteurschap nu in handen is van ondergetekende, bestaat het blad nog steeds, en mag het zich verheugen in een grote belangstelling. Alle leden van de Vereniging Oud Vriezenveen krijgen het blad vier keer per jaar thuisgestuurd. Het bevat cultuur-historische verhalen met bijpassende foto's over de oude gemeente Vriezenveen en ook, in een aparte katern, alles over het reilen en zeilen van het historisch museum. Dit alles sinds kort in full-color, zodat één en ander nog beter tot zijn recht komt.

Waver 't Vjenne nummer 65 komt binnenkort uit, het eerste nummer van dit jaar, en daarin staan weer veel lezenswaardige en interessante verhalen. Wat te denken van het foto-album van Betsy Jonker uit het begin van de vorige eeuw? Zij was de dochter van fabrikant Johannes Jonker (De Lange & Jonker) en Elisabeth Leerson. Gerlo Voerknecht schreef de teksten bij de foto's en op die manier krijgen we een inkijkje in het leven van een Vriezenveense jongedame uit een vooraanstaande familie.

Omdat het binnenkort dialectmaand is staat er ook een prachtig verhaal in van wijlen Dieks Niphuis, geheel in het vjeans. Niet voor iedereen even gemakkelijk te lezen maar als je er even voor gaat zitten en het eventueel hardop leest, moet het toch wel te doen zijn. Dieks heeft het over gebruiken van vroeger rondom de geboorte, het naar school gaan en later, als men een jaar of veertien was, naar de fabriek. Dit zal ongetwijfeld Jansen & Tilanus zijn geweest. Over Jansen & Tilanus gaat het ook nog in het artikel van Gert Pape over het oude boerenerve van bakker Veneman. Hij schrijft dat honderden fietsers in alle vroegte naar J&T togen om gehoor te geven aan de luide oproep van de “fläute”, die over het dorp loeide. Daar kun je je nu toch niets meer bij voorstellen?

Jan Nijkamp schrijft over de aanbesteding van de Paterswal. De Paterswal was en is nog steeds de weg tussen Sibculo en de Pollen. Het dankt zijn naam aan de paters van het Cisterciënzenklooster Galilea Maior in Sibculo, die van daaruit via deze route naar het klooster in Albergen gingen. Oorspronkelijk was het een moeilijk begaanbaar pad door het veen maar daar moest in 1938 verandering in komen. Het pad moest worden bestraat en aan welke eisen dat moest voldoen lezen we in het artikel.

Dit is slechts een kleine greep uit de artikelen die in de komende Waver 't Vjenne staan. Er zijn in die zestien jaar al vele verhalen geschreven maar er zijn ongetwijfeld nog veel meer verhalen die het waard zijn om te delen, door te geven en te bewaren! Dus heeft u een onderwerp, verhaal en/of foto's die met de historie van de oude gemeente Vriezenveen te maken hebben, neem dan contact op met redactie@oudvriezenveen.nl en wellicht ziet u dan uw eigen verhaal terug in Waver 't Vjenne!

U wilt "Waver 't Vjenne" zelf ontvangen? Regel dat via onze pagina "Waver 't Vjenne" - "Lid worden": http://www.museumvriezenveen.nl/waver-lid-worden