top of page

De molens van Vriezenveen

Nederland is een land van wind en water. De krachten die schuilen in deze elementen werden gedurende enkele eeuwen als krachtbron gebruikt. Dit proces verliep via de toegepaste schakel: de wind- of watermolen. Oude foto’s en prentbriefkaarten van molens, zo kenmerkend voor Nederland, herinneren aan deze tijd. De molen als energiebron werd later vervangen en verdrongen door het gebruik van kolen, olie en gas. De molens raakten in vergetelheid en in verval. Op het platteland zijn schaars nog gerestaureerde molens te vinden als gedenkmonumenten. In veel andere plaatsen zijn ze voorgoed verdwenen. In menig stad of dorp herinnert een "Molenstraat" nog aan hun standplaats.

Nederland heeft zijn aardkorst nagenoeg uitgeperst, de olie opgeslorpt, het gas opgezogen en nu keert men weer terug naar dat oude element: de wind. Daar waar oude molens als monument het straatbeeld sieren worden de kolossale, moderne windmolens over het algemeen als ontsierend beschouwd en als horizonvervuilers ervaren.

Vriezenveen heeft ook haar eigen geschiedenis van molens. Die is zorgvuldig opgetekend en vastgelegd in het Historisch Museum Vriezenveen.

De Leemansmolen

De Leemansmolen is de enige molen in Vriezenveen die bewaard is gebleven. Hij is te bewonderen aan de Hammerweg tegenover de Molenstraat en werd in 1862 gebouwd in opdracht van H. Leemans. De naam van de molen is ontleend aan de laatste mulder D. Leemans, een kleinzoon van de bouwer. Hij staat op het terrein van de fam. Hoff. De heer F. Hoff was getrouwd met Bertha Leemans, een nicht van D. Leemans.

Het is een zogenaamde stellingmolen die gebruikt werd als korenmolen. Decennia lang werd er gedraaid op de wind. Later maakte men gebruikt van een elektrisch aangedreven motor. Men was niet meer afhankelijk van de wind en de wieken kregen rust en die rust leidde tot verval. Door schaarste aan motorbrandstof in WOII werd er tijdens die jaren weer overgeschakeld op de wind. Daarvoor werd de molen grondig nagezien en met slechts twee wieken draaide hij weer als vanouds. Na de oorlog kwam de molen helemaal op non-actief en raakte verder in verval. In 1956 werd er door de eigenaar en de gemeente, met behulp van rijk, provincie en de vereniging “De Hollandse Molen” overgegaan tot een algehele restauratie.

De molen van Dekker

In 1845 werd in opdracht van Johannes Smelt een korenmolen gebouwd nabij de hoek Oosteinde - Boslandweg; bouwprijs fl.6.000. In 1878 werd Albertus Dekker molenaar en eigenaar. Hij was getrouwd met een vrouw uit de familie Smelt. In de nacht van 16 oktober 1936 ging de molen in vlammen op.

De molen van Van 't Spijker

Deze molen stond aan de Wierdenseweg en werd gebouwd in 1818. Het was oorspronkelijk een watermolen maar deed later ook dienst als korenmolen. De molen werd vanaf 1885 gehuurd door de fam. Van 't Spijker en in 1920 werd deze familie eigenaar. In 1932 werd hij voor sloop verkocht en later afgebroken.

De mjölle van Hoed

Locatie: achter de voormalige melkfabriek, hij is gebouwd na 1817. Eigenaar was een geboren Duitser met de naam Steffens. Deze man droeg altijd een hoge zijden hoed, vandaar de naam van de molen. In een stormnacht in 1870 raakten de wieken op drift en brandde de molen volledig uit.

Voor meer cultuur-historische verhalen met foto's kunt u lid worden van de Vereniging Oud Vriezenveen, u krijgt dan voor €22,00 per jaar vier keer het kwartaalblad Waver 't Vjenne thuisgestuurd. Leden hebben eveneens gratis toegang tot ons museum. Telefoon 0546-563476 mail ons vereniging@oudvriezenveen.nl of kijk op

.

Recente berichten