Boekpresentatie tijdens Open Monumentendag

Het Historisch Museum, zelf een gemeentelijk monument, is op zaterdag 8 september, op Open Monumentendag gratis toegankelijk, en er zullen vrijwilligers aanwezig zijn die u extra informatie kunnen geven.

De dag zelf wordt om 10.00u geopend in het museum met een toelichting op het thema van Open Monumentendag 2018, en dat is “In Europa”. Direct daarna wordt het nieuwe boek “De Rusluie” van Nicole Harmsen gepresenteerd en wordt het eerste exemplaar uitgereikt aan burgemeester drs. A. van der Kolk.

Nicole heeft de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de Rusluie en daarbij ook de archieven van het Historisch Museum uitvoerig geraadpleegd. Het resultaat is haar debuutroman “De Rusluie”, een meeslepend geschreven, romantisch familie-epos. Het omspant zes generaties en vertelt het op feiten gebaseerde verhaal van een familie tussen twee werelden: de wereld van het kleine dorp en die van de grote stad, die van boer-wever en welgestelde koopman, die van Hollander en Rus.

Als in 1739 de oogst mislukt is en Jan Klein besluit om met de huifkar naar Sint Petersburg te gaan om daar wat bij te verdienen met de verkoop van tuinzaden, beseft hij niet dat zijn reis de basis legt voor een familiebedrijf dat bijna tweehonderd jaar zal voortbestaan. Ook het Hollandse linnen dat door de Rusluie wordt geïntroduceerd is snel een begrip in Sint Petersburg.

Vanaf 8 september zal het boek in het museum en in de boekhandel verkrijgbaar zijn voor €21,99. Als echte Vriezenvener is dit boek een must-have. Het laat zien hoeveel pioniersgeest vroegere Vriezenveners bezaten en het toont de roots van vele Vriezenveense families.

De boekpresentatie is niet het enige dat het museum op Open Monumentendag organiseert.

In de Smeltschuur, voormalig vertrekpunt van de Rusluie op Oosteinde 36a, en in het museum (Westeinde 54), zal het Russische vrouwenkoor Radujsja optreden. En samen met Landschap Overijssel wordt vanaf de Smeltschuur per touringcar een landschapstour aangeboden in de omgeving van Vriezenveen en Vroomshoop. Aanmelden voor deze tour kan via https://www.landschapoverijssel.nl/vriezenveen. Medewerkers van het Landschap geven een toelichting op de grote ruilverkaveling en op de wederopbouwperiode daarna.

Het hele programma voor het museum en de Smeltschuur is te vinden op http://www.museumvriezenveen.nl/single-post/2018/08/16/Programma-Open-Monumentendag-8-September