Wat een Neanderthalers…..

We nemen een flinke duik in de geschiedenis, laten we zeggen 40.000 jaar en dan in dit stukje van de wereld dat ook wel bekend staat als Twente. Onze voorouders struinden hier rond in berenvellen en jaagden wat op wild dat ze roosterden op een vuurtje wat we nu een barbecue noemen. Verder verzamelden ze wat besjes en vruchten die ze wel lekker vonden.

Soms kwamen ze rare snuiters tegen die anders waren dan zij en duidelijk geen familie waren. Ze keken elkaar met scheve ogen aan en probeerden elkaar te negeren.

Wij hebben een naam bedacht voor die vreemde kostgangers, Neanderthalers. Je hoort wel eens iemand zeggen, wat een Neanderthaler, waarmee hij bedoelt dat iemand even niet goed nadenkt en domme dingen doet. Het is dus wel duidelijk dat men geen hoge pet ophad van deze creaturen. Hoe ze verder met elkaar omgingen is eigenlijk niet zo goed bekend, wel is duidelijk geworden dat ze niet zo dom waren als eerst werd gedacht.

Maar de vraag is hoe de Neanderthalers tegen dat stelletje nieuwkomers aankeken, zij woonden hier namelijk al veel en veel langer en waren er ook al veel en veel langer. Onze oud opa’s en oma’s kwamen nog maar net kijken. Zij vroegen zich vast ook af wat ze met die vreemde buitenlanders moesten die ook nog eens meenden dat ze een beetje meer waren.

Uiteindelijk hebben ze nog zo’n 20.000 jaar naast elkaar geleefd en deze Neanderthalers hebben het niet gered en hun soort is langzaam uitgestorven. En nog steeds spreekt deze mensensoort tot onze verbeelding. Eigenlijk waren we ze natuurlijk al lang vergeten. Onze soort was namelijk druk bezig met het opbouwen van een briljante carrière: graan en worteltjes verbouwen, liedjes zingen, huizen en steden bouwen, elkaar de hersens inslaan, boeken schrijven, de baas spelen, stelen, geld verdienen en de wereld veroveren.

Een kleine 200 jaar geleden, toen mensen wat meer tijd kregen voor leuke hobby’s en mensen met schepjes in de bodem gingen wroeten, vonden ze een heleboel dingen die waarachtig wel leken op werktuigen. Het werd een serieuze wetenschap want mensen willen nu eenmaal graag weten wat dat allemaal is en wat dat met onze afkomst te maken heeft. Archeologen noemen we ze en die mensen vonden resten van de Neanderthalers.

Nu is er momenteel een mooie tentoonstelling over dit soort vondsten bij het Historisch Museum, Westeinde 54 in Vriezenveen waar je van alles kunt bewonderen van de leden van de Archeologische Vereniging Nederland, afdeling Twente. En als je meer wilt weten over de Neanderthalers en hoe ze leefden, kom dan aanstaande zaterdag 30 juni om 14.00 uur naar het museum want dan gaat amateurarcheoloog Dick Schlüter daar een lezing over houden. Hij heeft meegedaan met de opgravingen in Mander. Aansluitend kunt u dan de expositie bezoeken. En dat alles voor het luttele bedrag van 2 euro.

Voor meer cultuur-historische verhalen met foto's kunt u lid worden van de Vereniging Oud Vriezenveen, u krijgt dan voor €22,00 per jaar vier keer het kwartaalblad Waver 't Vjenne thuisgestuurd. Telefoon 0546-563476 mail ons vereniging@oudvriezenveen.nl of kijk op http://www.museumvriezenveen.nl/waver-lid-worden