Neanderthalers op mammoetjacht

Foto: Erich Ferdinand via Flickr

De oudste cultuurhistorische voorwerpen die in Overijssel kunnen worden gevonden zijn afkomstig van de Neanderthalers en meer dan 40.000 jaar oud. In de archeologische expositie in het Historisch Museum Vriezenveen liggen verschillende werktuigen gemaakt van vuursteen die in de omgeving van Mander, gemeente Tubbergen, zijn gevonden. Op zaterdag 30 juni zal historicus Dick Schlüter in het museum nader ingaan op het belang van deze vindplaats alsook op de wijze waarop de Neanderthalers in Twente hebben geleefd.

De expositie `Goed uit de Grond' in het Historisch Museum Vriezenveen kwam tot stand in samenwerking met de Archeologische Werkgemeenschap Nederland (AWN), afdeling Twente. Dick Schlüter uit Enschede maakt deel uit van het bestuur van de AWN en zoekt zelf al meer dan twintig jaar naar (vuur)stenen voorwerpen die ooit zijn gemaakt door de Neanderthaler. Deze ruim 35.000 jaar geleden uitgestorven jager en verzamelaar trok in Overijssel rond in kleine jachtgroepen van rond de 10-15 personen. Ruim 40.000 jaar geleden heeft zo'n jachtgroep een aantal dagen een basiskamp gehad in de omgeving van Mander. Schlüter zal met behulp van een PowerPointpresentatie ingaan op de archeologische resten die de Neanderthalers daar achter hebben gelaten, evenals op de interpretatie van deze vondsten. Ook komen het landschap in die tijd en de dieren waar de Neanderthaler jacht op maakte aan de orde. Dat waren onder andere de wolharige mammoet, de wolharige neushoorn, het reuzenhert en de steppewisent. Van deze inmiddels uitgestorven dieren zijn ook fossiele resten op de expositie te zien. Naast de belangrijke vondsten uit Mander zal door Schlüter ook aandacht worden geschonken aan enkele andere zeldzame Neanderthalervondsten die tot nu toe in de Provincie Overijssel en het Duitse grensgebied zijn gedaan.

De lezing op zaterdag 30 juni begint om 14.00 uur en wordt gegeven in het gebouw van het museum aan het Westeinde 54, in Vriezenveen. De entree voor de lezing en de expositie bedraagt € 2,- De lezing duurt tot 15.00 uur.

Normaal is het museum geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00-17.00 uur. De expositie “Goed uit de Grond” loopt nog tot en met 30 september.

Voor verdere informatie: Dick Schlüter tel. 053-4319976 of 06-14111814