De laatste boerderij die uit het centrum van Vriezenveen verdween.

Foto uit 1955 met hond Herha en vlnr: Johan, Coert, Diny en Hendrika Mulder.

In 2006 verdween de laatste boerderij uit het centrum van 't Vjenne. Op de plek van deze boerderij verrees in 2007 gebouwencomplex de Markant waarin de Takko is gevestigd met daarboven appartementen in verschillende woonlagen. Het betreft de boerderij van de familie Mulder (de Coerroads). De laatste bewoonster was in 2000 overleden en sindsdien stond het leeg.

De familie Mulder woont sinds 1743 in Vriezenveen toen Jan Mulder, afkomstig van het Hexel, trouwde met Jacomijna Harwig. Hun zoon Albartus Mulder kocht in 1759 de reeds bestaande boerderij (Westeinde 17) van Jannes Jansen Vetker en Geesje Alberts Smit. Vanaf 1759 tot 2000 heeft de familie Mulder onafgebroken op deze plek gewoond.

De mannelijke lijn van het geslacht Mulder:

A. Jan Coerts Mulder (1722-1781)

B. Albartus Mulder (1756-1829)

1. C. Coenraad Mulder (1794-1870)

2. D. Albartus Mulder (1825-1908)

3. E. Coenraad Mulder 1852-1945

4. F. Johan Coenraad Mulder (1908-1985)

5. G. Coenraad Hendrik Mulder, geb.1938.

Coenraad Mulder (C) kwam uit een gezin van 8 kinderen. Zijn oudste broer Jan Mulder werd in 1812 opgeroepen om in het Grande Armée van Napoleon te gaan strijden in Rusland. Jan voelde daar niets voor. Hij dook onder in de schaapskotten in het veengebied rond Vriezenveen. Daar bleek hij ook niet veilig en hij week uit naar het Bentheimerland. Nadat Napoleon was verslagen keerde hij terug naar Vriezenveen. Zijn onderduikactie heeft hem waarschijnlijk het leven gered want van het enorme leger van Napoleon van bijna 700.000 man, waaronder 15.000 Nederlanders, kwamen er slechts 20.000 terug. Van de Nederlanders kwamen er nog geen 500 terug. Zijn desertie werd hem niet kwalijk genomen.

Na de vestiging van het Koninkrijk der Nederlanden in 1813 werd een jaar later de dienstplicht ingevoerd. Uit een document is gebleken dat Jan Mulder, door middel van loting, was vrijgesteld van de Nationale militie. En zo moest een jongere broer van Jan, Coenraad, alsnog het leger in. Napoleon was in 1814 verbannen naar Elba, een jaar later ontsnapte hij en wist in twee maanden tijd een leger op de been te brengen van 200.000 man. Daarna volgden er twee veldslagen, bij Quatre Bras en bij Waterloo op 16 en 18 juni 1815. De slag bij Waterloo duurde van half twaalf in de ochtend tot half acht 's avonds en in die slag werd Napoleon verslagen. Coenraad Mulder, fuselier van het Nederlandse leger, was bij beide veldslagen betrokken. Hij marcheerde met het leger door naar Parijs waar keizer Napoleon uiteindelijk afstand deed van de troon. De Mulders hebben zo hun sporen in de wereldgeschiedenis achtergelaten.

Het toeval wil dat de laatste Coenraad Mulder (G), momenteel met zijn echtgenote in één van de appartementen van de Markant woont. Daar de Vriezenveense traditie vasthoudt aan huisnamen, zou het misschien beter zijn om de Markant om te dopen in Huize Coerroads.

Voor meer cultuur-historische verhalen met foto's kunt u lid worden van de Vereniging Oud Vriezenveen, u krijgt dan voor €22,00 per jaar vier keer het kwartaalblad Waver 't Vjenne thuisgestuurd. Telefoon 0546-563476 mail ons vereniging@oudvriezenveen.nl of kijk op http://www.museumvriezenveen.nl/waver-lid-worden