“Goed uit de Grond”, toegelicht.

Zaterdag 9 juni zal archeoloog Justus de Gruil diverse archeologie projecten waarbij hij betrokken was toelichten in het Historisch Museum Vriezenveen. Dit in het kader van de expositie “Goed uit de Grond” die momenteel loopt in het museum.

Justus de Gruil is van beroep archeoloog en ook als vrijwilliger actief bij het Museum. Hij zal u meenemen op een boeiende reis in de geschiedenis. Niet de geschreven geschiedenis maar het open en soms verborgen boek dat zich in de grond bevindt.

Wat vinden mensen allemaal in de grond en hoe vertelt het de geschiedenis van onze voorouders. En hoe ontrafel je die aan de hand van de vondsten die een archeoloog opgraaft.

Justus is bij veel opgravingsprojecten betrokken geweest en weet waar hij het over heeft.

Zo heeft hij onderzoek gedaan in de oude loopgravenstelsels in België uit de Eerste Wereldoorlog. Een bewogen en bizarre geschiedenis ontvouwt zich daar in de grond. Ook was hij betrokken bij de opgravingen bij de piramide van Austerlitz.

Zijn grootste en belangrijkste project was de succesvolle opgravingen in Oost Dalfsen, waar een urnenveld is blootgelegd, een diepe duik in de geschiedenis.

Kortom een zeer interessante lezing in Het Museum op 9 juni 2018 om 14:00 uur. De lezing is onderdeel van de expositie “Goed uit de Grond” met archeologisch vondsten van amateurarcheologen. Aansluitend op de lezing kan men de expositie bezoeken. De entree voor lezing en expositie bedraagt 2 euro. Het museum is gevestigd op Westeinde 54, 7671 CD te Vriezenveen. De expositie loopt t/m september 2018. Meer informatie is te verkrijgen via info@museumvriezenveen.nl, of telefoon 0546-563476.