Henk van de Brugge

Het kanaal Almelo de Haandrik verdeelt Vriezenveen in twee delen, het Westerdok en het overige van Vriezenveen. De brug is de enige klep die zich tussen beide delen opent en sluit en waarover zich het verkeer van de ene naar de andere kant perst. En die verbinding is er al meer dan 100 jaar en zijn historie kent zeker 3 bruggen.

De kennismaking met die brug uit mijn vroege jeugd van de jaren 50 was er één van kinderlijke verbazing. Een mannetje draaide aan een wieltje en die tonnen wegende metalen kolos deed precies wat hij wilde. Dat mannetje stond bij kinderen bekend als Henk van de Brugge. Henk Winkel was een machtig man. Hij was in staat om al het drukke verkeer voor enige ogenblikken volledig lam te leggen en hij remde zodoende al die drukke mensen even af. De brug kende slagbomen, aan weerszijden, die ook handmatig werden bediend. En als Henk de ene boom opende en zich naar de andere helft begaf dan haastten die drukke fietsers zich achter hem langs al weer naar de overkant.

Wachtend op boten was hij dagelijks aanwezig in het brugwachtershuisje. Deze zeer beperkte ruimte had hij helemaal omgebouwd tot kiosk en volgestouwd met allerlei artikelen, die door hem verkocht werden via een loket met een schuifraampje. Hij verkocht kranten, bladen, sigaretten, snoep en ijs. Er was ruimte voor één stoel en er stond zelfs nog een vriezer, een ijscobak, in. Hij verkocht zelfs eens ijslolly's vuur mar ein stùùver! Andere artikelen waren soms ballonnen of hij had een actie met goedkope voetballen. Achter de ruiten hingen pamfletten en schema's van de komende voetbalwedstrijden of geschreven mededelingen van afgelastingen. Henk had vaste klanten: mensen die op gezette tijden hun krantje kwamen afhalen. Hij wist van sommigen precies welk merk sigaretten ze rookten en ook hoeveel.

Maar de brug van Henk is niet de huidige. Deze werd na 40 jaar trouwe dienst te klein bevonden voor expanderend Vriezenveen en in 1987 vervangen door een brede brug waarvoor ook het stratenplan werd aangepast.

De huidige brug heeft een brugbreedte van 10,60 meter, een bruglengte van 10,35 meter en de doorvaartwijdte is 9,50 meter. De brug is in beheer bij de dienstgroep Twenthekanalen van Rijkswaterstaat. De brug van Henk werd verplaatst naar Steenwijk in de kop van Overijssel waar hij nu het Steenwijkerdiep overbrugt.

Henk kreeg een opvolger, dhr. van Nieuwburg, wonend op een afstand van ca. 15 meter van de brug. De functie van brugwachter werd later omgezet van lokaal naar interlokaal met een mobiele voorziening. De handmatige werkzaamheden werden vervangen door de techniek van een geavanceerd drukknoppensysteem en er gaan geruchten dat er nu plannen zijn voor een overgang naar een (centrale) bediening op afstand.

Voor meer cultuur-historische verhalen met foto's kunt u lid worden van de Vereniging Oud Vriezenveen, u krijgt dan voor €22,00 per jaar vier keer het kwartaalblad Waver 't Vjenne thuisgestuurd. Telefoon 0546-563476 of vereniging@oudvriezenveen.nl of kijk op http://www.museumvriezenveen.nl/waver-lid-worden