Expositie “Goed uit de Grond”.

De Archeologische Werkgroep Nederland is neergestreken in Vriezenveen en wil in het Historisch Museum haar bodemvondsten laten zien aan alle Twenteranders. Een bonte verzameling voorwerpen uit heel verschillende tijden van de menselijke geschiedenis.

Ben en Trudie bijvoorbeeld hebben hun verzameling uitgestald in de vitrines en spreken met passie over hun hobby zoals ze dat noemen. Geschiedenis is wat hun interesseert en ze willen daar alles over weten. Ben droomde op de basisschool al weg bij de geschiedenisles met die prachtige verhalen van vroeger. In boeken duiken is één ding maar het echte werk is zoeken.

Zoeken naar tastbaar verleden en de kick om iets te vinden en dan te achterhalen wat het is, wanneer het gemaakt is. En dan heb je het zomaar in je handen. Het verbindt je met mensen die misschien wel duizenden jaren geleden geleefd hebben.

Wie kent Indiana Jones niet, de onbesuisde archeoloog die de spannendste avonturen beleeft. Zo spectaculair is hun hobby natuurlijk niet maar de passie en het avontuur is er zeker. De bodem, de grond is hun geschiedenisboek en ze wroeten daar met liefde in.

Nu is het niet zo dat je zomaar ergens in de grond mag wroeten en spullen mag meenemen. Ook hier is de Nederlands regelzucht van toepassing. Opgraven mogen alleen professionele bedrijven en als amateur kun je je wel aanbieden om te helpen en dat doen ze dan ook graag. Als je iets op het oppervlak vindt mag je het wel meenemen maar je moet het wel melden.

En zo speuren ze wat af en voelen zich de ogen van de (pre)historie en vinden ze vuurstenen gereedschappen, speerpunten, dolken, sierspelden en scherven van Romeins serviesgoed. Een keur aan gebruiksvoorwerpen door duizenden jaren heen. De archeologie in Twente beslaat een tijdspanne van ongeveer 50.000 jaar geleden tot heden hoewel op basis van bijbelstudie daarover ook anders wordt gedacht.

Ook vondsten uit de Tweede Wereldoorlog worden tot het aandachtsgebied van de archeologie gerekend. En een rijke bron van vondsten werd aangeboord door de ruilverkaveling van Vriezenveen. Met kleine stukjes en beetjes wordt zo de legpuzzel van de geschiedenis gelegd en dat maakt de historie van de mens weer een stukje completer.

Een overzicht van hun vondsten is nu te zien in het Historisch Museum van Vriezenveen. De exposanten zijn: Ben KleinNagelvoort, Trudie Broekman, Kees de Rooij, Dick Schlüter, Albert Eshuis, José en Linda Elferink, Jans van Wieren, Walle Mulder en Leendert Stodel. Ze zijn verenigd in de AWN, vereniging van vrijwilligers in de archeologie,afdeling 19. Neem ook even een kijkje op www.awn-archeologie.nl en www.erfgoedstem.nl

In de loop van de tentoonstelling worden er nog een drietal lezingen gehouden. De data worden nog vastgesteld. Houdt u daarom de berichtgeving daarover in de gaten.

De tentoonstelling loopt van 8 mei tot eind september 2018 in het Historisch Museum, Westeinde 54, 7671 CD Vriezenveen, info@musemvriezenveen.nl, 0546 563476.

Bent u ook geïnteresseerd in mooie diepgaande verhalen aangevuld met mooie foto's over de geschiedenis van Vriezenveen en de omliggende kernen? Bezoek dan het Historisch Museum Vriezenveen of word lid van de Vereniging Oud Vriezenveen. U ontvangt voor slechts € 22,- per jaar 4 keer per jaar het kwartaalblad Waver 't Vjenne.