Spaanse griep, 100 jaar geleden

Honderd jaar geleden, begin 1918, brak de Spaanse griep uit. Ook Vriezenveen had daar bijzonder veel last van, trouwens iedereen. Het was in het laatste jaar van de Eerste Wereldoorlog en de Spaanse griep eiste veel meer slachtoffers dan die oorlog, namelijk wereldwijd naar schatting 21 miljoen. De Rusluie, die in die tijd ten gevolge van de Russische Revolutie terugkeerden naar Vriezenveen, werden voor gek verklaard: Het was hier immers nóg gevaarlijker.

Het virus werd als eerste gesignaleerd in een Amerikaanse legerbasis in Kansas en verspreidde zich sneller dan enige andere ziekte van vóór die tijd. In een week veroverde het de Verenigde Staten en doodde het 60% van de Eskimobevolking van Alaska . In drie maanden had het zich over de hele wereld verspreid. Blijkbaar had het virus een bijzonder kwaadaardige mutatie ondergaan.

De ziekte verspreidde zich ook snel onder de troepen die naar Europa werden gezonden om te vechten in de Eerste Wereldoorlog. De slachtoffers kregen koorts, koude rillingen, hoofdpijn, spierpijn, longontsteking en stierven snel. De ziekte werd de Spaanse griep genoemd omdat Spanje, als neutraal land, openlijk toegaf dat er een epidemie heerste. De strijdende landen hielden dat liever geheim.

Ook Vriezenveen werd zwaar getroffen door de Spaanse griep. In oktober 1918 overleden er in de gemeente Vriezenveen maar liefst 84 personen en in de maand daarop waren dit er nog 17. Of zij allen aan de gevolgen van de Spaanse griep zijn overleden valt te betwijfelen, maar de meeste mensen toch zeker wel. En het verdriet was vaak groot. In www.oudvriezenveen.nl/dorpsgeschiedenis lezen we bijvoorbeeld:

Op 6 oktober 1918 om 17:00 uur overleed Gezina Hamberg op 9-jarige leeftijd. Twaalf uur later overleed ook haar 6-jarige broertje Evert. Beide kinderen van Toon Hamberg en Aaltjen Pot. En in een tijdsbestek van 3 dagen overleden Gerhardus Vetker, Janna Egbertdina Kleise en hun dochtertje Hermanna Willemina, een compleet gezin.

Door de Spaanse Griep besloot het Groene Kruis, in november 1918, tien vrouwen aan te

nemen als gezinshulp, en de gemeenteraad hielp met een jaarlijkse bijdrage van fl. 1000,= voor het aanstellen van een wijkverpleegster. Men besloot verder een eigen gebouw voor de berging van hulpmiddelen op te richten. In 1919 werd grond in erfpacht verkregen, en in 1920 werd daarop het eerste Groene Kruis gebouwtje geopend aan de Almeloseweg,op de driesprong met het Platanenplein. Het museum heeft nog foto’s van dat gebouwtje.

Ook in Vriezenveen, net als elders in de wereld, verdween de Spaanse griep even plotseling als ze was gekomen.

Bent u ook geïnteresseerd in mooie diepgaande verhalen aangevuld met mooie foto's over de geschiedenis van Vriezenveen en de omliggende kernen? Wordt dan lid van de Vereniging oud Vriezenveen. U ontvangt dan voor slechts € 22,- per jaar 4 keer per jaar het kwartaalblad Waver 't Vjenne.