Aadorp

De A is een belangrijke letter rond Vriezenveen. Zo was er de Vriezenveensche Aa, een klein stroompje dat aan de noordkant van Almelo de grens vormde met Vriezenveen. We komen ook regelmatig de naam Aman tegen, personen die oorspronkelijk op de Aaboer woonden, een boerderij langs de Aa en dus eigenlijk op de grens met Almelo. Een van de A-mannen was zelfs luitenant in St. Petersburg waar hij diende onder de bekende Vriezenvener Wicher Berkhoff.

De Aaboer bestaat nog steeds, is enkele jaren geleden geheel gerenoveerd, en staat aan de Almeloseweg op de kruising met de Aadijk. De Vriezenveensche Aa, is na de ruilverkaveling gedempt.

We hebben ook nog de Almelose Aa die vanuit Windmolenbroek via het centrum van Almelo in de Loo-Lee uitkomt. En dan is er uiteraard Aadorp, vroeger een woonkern van Vriezenveen, maar sinds de gemeentelijke herindeling van 2001 horend tot Almelo.

Net als Vriezenveen heeft ook Aadorp een relatie met Rusland. Het industrieterrein aldaar, vroeger Vriezenveens grondgebied, huisvest langs het kanaal bijvoorbeeld Hitec Power Protection, de grootste leverancier van no-break installaties (stroom verlies) in Rusland.

Het ontstaan van Aadorp in het begin van de vorige eeuw is nauw verweven met de komst van de Groninger Jan Marten Kamphuis naar deze streek. Jan Marten werd geboren op 15 juli 1883 in Garreweer bij Appingedam. Hij kocht begin 1900 stukjes broekland van Vriezenveense boeren. Alleen in de zomermaanden werd er op deze natte gronden gehooid, verder was het een domein van wild, van watervogels, en van jagers. Er waren 173 koop- en ruilactes nodig om een aaneengesloten blok van 68 ha aan de oostkant van het kanaal te verkrijgen. In 1926 werd door Kamphuis en de Twentse fabrikant H. ten Cate Hzn. de N.V. Buiten Wonen opgericht, voor de ontwikkeling van kleine vrijstaande huizen op ruime kavels. Dit om mensen uit Noord Nederland en de rest van Overijssel en Twente naar de omgeving van Almelo te lokken. De industrie daar zat in de jaren 20 te springen om werknemers, maar veel mensen van "buiten" wilden niet in een rijtjeshuis of in de stad wonen. Bedrijven als Ten Cate verstrekten ook hypotheken. In de jaren 30 gaf het bezit van een huis in Aadorp enige bescherming tegen ontslag. Bedrijven wisten dat een ontslagen werknemer de hypotheek niet meer zou kunnen betalen.

Ook aan de westkant van het kanaal, dat tot 1930 “De Woesten” heette, verwierf Kamphuis grond. Voor de ontginning hiervan werd speciaal cultuurmaatschappij “De Woesten” opgericht. Op De Woesten verschenen boerderijen en tuinders. Destijds stopte de trein ook in De Woesten.

Aan het agrarisch karakter van het gebied kwam een einde door de aanleg van het Bedrijvenpark Twente in 1980, een grootschalig bedrijventerrein dat de gehele Woesten besloeg. Daar dus waar ook Hitec Power Protection zit.

Bent u ook geïnteresseerd in mooie diepgaande verhalen aangevuld met mooie foto's over de geschiedenis van Vriezenveen en de omliggende kernen? Wordt dan lid van de Vereniging oud Vriezenveen. U ontvangt dan voor slechts € 22,- per jaar 4 keer per jaar het kwartaalblad Waver 't Vjenne.