Oude tradities

Bij de familie Keijzer op het Oosteinde is altijd wat te doen. Het erf ademt ook nog de sfeer van het oude Vriezenveen. Smalle akkers met een sloot en oude eiken er langs, en bij de dorpsstraat een boerderij schuin op weg.

Tradities spelen er ook nog. De Keijzer onderhoudt samen met een aantal vroegere veehandelaren nog steeds de oude veemarkt op Het Midden, achter de inmiddels verlaten Rabobank. Deze groep organiseert ook nog eens per jaar een paardenmarkt.

Rond Oud en Nieuw komt een ander sociaal gebeuren in beeld. Het carbid schieten. Carbid was gemakkelijk te verkrijgen via de smid in het dorp. Er werd mee gelast. Dat het een sociaal gebeuren is blijkt wel uit het grote aantal auto’s en fietsen op het erf van de Keijzer en langs de dorpsstraat ter plekke. De hele buurt en alle vrienden en kennissen zijn aanwezig. Uiteraard verschijnen op oudejaarsdag op meerdere plekken langs de rand van het dorp de melkbussen, maar bij de Keijzer lijkt het het gezelligst.

Achter op het erf zie je dan een houtvuur en een feesttent. Hout voor de hele avond is inmiddels al verzameld. Koud zullen ze het niet krijgen. Bier is er uiteraard ook, en terwijl het carbid schieten wordt voorbereid vermaken kinderen zich met de aloude rotjes. De doffe knallen zijn daarna ver te horen en dreunen over het dichtbij gelegen kerkhof. Daar lig je tijdens de jaarwisseling niet rustig. Er wordt vast groter materiaal gebruikt dan de klassieke melkbussen en heel anders dan de buismanblikjes waar men vroeger mee begon.

Carbid schieten is niet uniek voor Vriezenveen. Je treft het aan in heel Overijssel. Wat wel bijzonder is voor Vriezenveen is het zogenaamde “slepp’n”, dat overigens steeds minder voorkomt. Jongeren verplaatsten in de nieuwjaarsnacht alles wat los en vast zat. Dat kon een vuilnisbak zijn, een fietsenrek, een tuinhekje dat uit zijn scharnieren getild was, of zelfs een complete boerenwagen, die dan een aantal boerderijen verderop teruggevonden kon worden. Het is ooit gebeurd dat een boerenkar in onderdelen is gesplitst en vervolgens op het dak van de oude Rehobothschool weer in elkaar is gezet.Tradities zijn mooi. Het carbid schieten zal voorlopig wel niet verdwijnen, de traditie is veel sterker dan politieke maatregelen tot beteugeling. Andere tradities zijn in ons dorp meer aan slijtage onderhevig. Gelukkig heeft Bernard Jaspers Faijer veel Vriezenveense gebruiken en tradities vastgelegd in zijn schilderijen. Een aantal daarvan zijn te zien in het Historisch Museum Vriezenveen.

Bent u ook geïnteresseerd in mooie diepgaande verhalen aangevuld met mooie foto's over de geschiedenis van Vriezenveen en de omliggende kernen? Wordt dan lid van de Vereniging oud Vriezenveen. U ontvangt dan voor slechts € 22,- per jaar 4 keer per jaar het kwartaalblad Waver 't Vjenne.