Van lösse bokse via schoefdale naar de tegenwoordige string

Vriezenveen staat bekend om haar bloeiende textielnijverheid in voorbije eeuwen. Jansen & Tilanus, Gebr. Hospers en De Lange & Jonker waren een begrip tot ver buiten Vriezenveen, zelfs tot aan Sint-Petersburg toe.

De textiel werkgroep van ons museum heeft een expositie ingericht van dames- en herenondergoed en laat zien hoe dat ondergoed zich in de loop der eeuwen heeft ontwikkeld tot het moderne ondergoed van nu.

Het moderne ondergoed op de expositie is verzorgd door Hennie Meinen van lingeriezaak Finezze uit Wierden.

Te zien zijn o.a.: de “lösse bokse” uit de achttiende en negentiende eeuw, later kwam de “klap bokse”, en na de introductie in negentienhonderdtwaalf van het elastiek kreeg je de “schoefdale”. Al deze onderbroeken bedekten het lichaam van de oksels tot ver over de knieën. Vergelijk dat eens met de string van nu.

De tentoonstelling bevat ook mooi verfijnd ondergoed met veel kant en prachtige korsetten. Vroeger wilden de mensen ook mooi zijn. Onze eigen textielfabrikanten hadden dat al vroeg begrepen.

Kortom een bijzondere tentoonstelling die u gezien moet hebben. Van 9 januari tot 23 februari 2018 te zien in het

Historisch Museum Vriezenveen,

Westeinde 54, 7671 CD Vriezenveen.

Telefoon:0546 – 563476

E-mail: info@museumvriezenveen.nl