Hoofdbewoners buurtschappen Vriezenveen op internet

Op Vriezenveners.nl zijn sinds deze week overzichten te vinden van hoofdbewoners van woningen in de buurtschappen Aadorp, Bruinehaar, De Pollen, ‘t Slot en de Westerhoeven. De gegevens zijn afkomstig uit het bevolkingsregister van de gemeente Vriezenveen over de periode 1860-1920. In het register werd vanaf 1850 bijgehouden wie op welk adres binnen de gemeente woonde, waar ze vandaan kwamen en waar ze heen gingen. In het archief van de gemeente Twenterand zijn de bevolkingsregisters van de gemeente Vriezenveen over de periode 1860-1920 terug te vinden. Eerdere registers zijn waarschijnlijk verloren gegaan. Vanaf 1860 hebben de woningen vaak geen plaatsaanduiding en worden genummerd in de Wijk Buiten. In 1880 verandert dat als de naam van de buurtschap wordt vermeld. In 1910 zijn de buurtschappen in de wijken B t/m F verdeeld, volgend op wijk A Sibculo. Bruinehaar is wijk B, De Pollen wijk C en ‘t Slot wijk D, gelegen aan het begin van het dorp Vriezenveen. Aadorp heette toen buurtschap De Aa en later wijk E. Vanaf 1910 verschijnt de eerste straatnaam, de Molenstraat in wijk F Westerhoeve. De index van Westerhaar-Vriezenveensewijk is het volgende overzicht dat online komt. Daarna volgt het overzicht van het dorp Vriezenveen, waarvoor ruim 5.000 pagina’s geïndexeerd moeten worden. Het bewonersoverzicht van de buurtschappen is te vinden in de rubriek Nieuw op Vriezenveners.nl.