De verdwenen zagerij Oordt

Het "Zaaghuis Vriezenveen", aan de Watergang 31, maakt alles van hout zeggen ze zelf op hun website. Onlangs, tijdens een open dag voor belangstellenden, werd gememoreerd aan een reeds lang, uit het centrum van Vriezenveen, verdwenen soortgelijk bedrijf: "J. Oordt Houtzagerij en Houthandel" gevestigd Wijk IV - 440 - 441 - 442. Dat was naast de huidige Hema.

In 1927 kocht de familie J. Oordt de Villa Mon Repos van de familie Engberts. Leden van deze familie (Rusluie) hadden de villa betrokken na hun overhaast vertrek uit Rusland na

het uitbreken van de Russische revolutie. (1917) De heer J. Oordt (1883-1965) was de grondlegger van het aannemersbedrijf Oordt.

De werkzaamheden werden uitgevoerd in bedrijfsgebouwen naast en achter Mon Repos, met percelen grond langs het kerkhof tot aan de waterleiding. Het aannemersbedrijf groeide uit tot een familiebedrijf en kent al meerdere generaties. In 1967 werd het bedrijf verplaatst naar de Industrieweg te Vriezenveen.

Houtzagerij sinds 1930.

In 1930 werd de houtzagerij opgestart als nevenactiviteit. De houtzagerij is volop in bedrijf geweest van 1930 tot 1955. Bomen werden met behulp van paard en wagen opgehaald en naar de houtopslag achter de werkplaats gebracht. Voor dat vervoer werd Dasselaar (Poomp Herik) ingeschakeld. Met een lorrie over een stukje smalspoor werd de boom naar de werkplaats vervoerd en daar naar de zaagmachine getrokken. Door een mechanische zaagmachine werd er dan horizontaal een plank afgezaagd. Daarna werd deze weggehaald en volgde een tweede, enz. In de oorlog hadden de Duitsers hout nodig. Op naam van H. Oordt was daarvoor een Ausweis afgegeven om bomen te mogen halen. Maar als weer eens hout geëist werd, dan gebeurde dat altijd onder luid protest van baas J. Oordt . Na 1955 liep de vraag terug en er werd ook steeds meer hout ingevoerd vanuit Scandinavië. In 1960 werd de werkplaats van de houtzagerij afgebroken.

Houtzagerij gaat vooraf aan elke vorm van houtbewerking of houtnijverheid. Daarin is niets veranderd. Bij de Oordt houtzagerij werd er destijds horizontaal gezaagd en bij het Zaaghuis Vriezenveen gebeurt dit nu verticaal.

Gesloopt in 2013.

In 1950 werd Mon Repos verbouwd en opgedeeld in twee woningen bewoond door de families H. Oordt in de oostelijke helft en U.J. Oordt in de westelijke helft. De familie H. Oordt verhuisde later naar de bungalow aan het Westeinde 415-417 De familie U.J. Oordt verhuisde naar Den Ham en weer later naar Ommen. Na jaren van leegstand is Mon Repos in 2013 gesloopt. De verdwijning van pand en bijgebouwen is zichtbaar in een gapend gat van groen gras in een dicht bebouwde omgeving. Het is nu in gebruik bij de gemeente. Overleg over een definitieve bestemming is nog gaande.

Het Historisch Museum heeft nog foto’s van Mon Repos uit de tijd van de familie Engberts.