Waver 't Vjenne 15 jaar!!

v.l.n.r. Henk Bos, José Bosch, Jan Nijkamp, André Pape. Op de foto ontbreken Jan-Machiel Hospers en Bertus Hospers.

Waver 't Vjenne, het cultuur-historische kwartaalblad van de Vereniging Oud Vriezenveen bestaat 15 jaar. Het eerste nummer werd destijds in de Smeltschuur door oud-voorzitter Truus Jansen-Bramer overhandigd aan burgemeester drs. Helmer Koetje. Hoofdredacteur van het eerste uur was Hans J. Kobes en hij verzamelde een redactie om zich heen om samen ieder kwartaal een lezenswaardig en interessant blad te maken. In die redactie zaten onder andere ook Guus Tijhof en Gerrit de Witte, die prachtig konden vertellen en schrijven.

Op dit moment bestaat de redactie uit Henk Bos, Bertus Hospers, Jan-Machiel Hospers, Jan Nijkamp, André Pape en hoofdredacteur José Bosch. Niet alleen de redactieleden leverden en leveren bijdragen aan het blad, ook verscheidene andere auteurs schrijven mooie artikelen en hebben zo een aandeel in het bewaren van het culturele erfgoed van de oude gemeente Vriezenveen.

Door de jaren heen is het ledenaantal van de Vereniging Oud Vriezenveen gegroeid naar ruim 1400 leden, een prachtig aantal. Alle leden krijgen vier keer per jaar het blad in de bus en daarnaast is Waver 't Vjenne ook bij de Bruna te koop.

Het nummer dat nu is uitgekomen, nummer 60, bevat onder andere artikelen over de familiehistorie van de familie Aman, de kunst van Janny Brugman-de Vries, Supportersvereniging DETO, een verhaal in het teken van 100 jaar Russische Revolutie, van de Buterweg naar de Dorpsstraat en nog veel meer.

In elk nummer wordt ook aandacht besteed aan het 'Vjeans', deze keer in de vorm van een kerstpuzzel.

Wanneer u ook lid wilt worden van de Vereniging Oud Vriezenveen en Waver 't Vjenne wilt ontvangen, kunt u contact opnemen met het Historisch Museum, Westeinde 54 te Vriezenveen, telefoonnummer 0546-563476 of natuurlijk via de website

Reacties, tips, ideeën, foto's en verhalen zijn altijd welkom. Deze kunt u mailen naar redactie@oudvriezenveen.nl