Dini Jansen-Keus exposeert in het museum

In de jaren 70 tijdens een opleiding hand-vaardigheid raakte Dini Jansen-Keus gefa-sineerd voor het boetseren met klei.

De fascinatie is er nog steeds en door de jaren heen is ze dan ook zeer productief geweest. Bij haar thuis en in haar atelier is een grote collectie beelden en sculpturen te bewonderen.

"Wil ik het boetseren serieus nemen dan kost dit veel tijd en energie. Werken met klei vereist veel doorzettingsvermogen. Als ik tussen de bedrijven door even een half uurtje beschikbaar heb, is het onmogelijk me volledig op het boetseren te richten. lk moet hiervoor bewust tijd vrijmaken om die concentratie op te zoeken, zodat ik tot nieuwe inzichten kan komen. "

"Soms wordt de keuze voor een onderwerp bepaald door een gebeurtenis of door een herinnering aan iets. lk probeer dan in de vormgeving iets van mijn gevoel hierover te laten zien. Ook kan soms een gezien kunstwerk of een foto aanleiding zijn tot het maken van een beeld.

Het kan echter ook wet voorkomen dat ik begin zonder een duidelijk vooropgezet idee en kijk ik wat er ontstaat. Hierbij start ik vanuit de materie."

"Het materiaal chamotteklei heeft z'n eigen mogelijkheden. Tijdens het werkproces kan ik toevoegen en weghaten. Een idee bij de start verandert vaak tijdens het werken. Je komt tot nieuwe inzichten. Mogelijkheden en ook beperkingen van het materiaal nopen me steeds tot het nemen van beslissingen. Wat er tijdens het boetseren gebeurt biedt mij dus juist vrijheid van een vooropgezet idee af te wijken tot ik het resultaat verrassend en uniek vind."

De meeste beelden die ik maak zijn figuratief. Individuen en groepen is een terugkerend onderwerp. Een zekere vereenvoudiging of stilering van de figuren maakt dat de beelden meer uitdrukking krijgen. Ze krijgen meer kracht. Af en toe ontstaan er ook abstractere beelden, zonder dat er een directe verwijzing is naar iets uit de werkelijkheid. Ovale en ronde vormen. Al of niet met openingen doorboord."

Wat ik ook maak, altijd ben ik met lijnen, vormen en volumes bezig. Ik loop om het beeld en beschouw het van alle kanten op zoek naar lijnen en vlakken die harmoniëren of juist een contrast vormen. Tastend, zoekend en beschouwend werk ik naar een eindresultaat. Het is altijd lastig te bepalen op welk moment een beeld af is. De ene keer zit de vorm er meteen in en moet ik er verder van afblijven om die directheid van het beeld niet te verliezen. Een andere keer zal ik me tot het uiterste moeten inspannen om een vorm uit te diepen en tot een goed resultaat te komen."

Mis deze prachtige expositie van beelden en sculpturen van Dini Jansen-Keus niet. Deze ras Vriezenveense is tevens zeer actief in de educatiecommissie van het museum.

De expositie kan worden bezocht van 10 oktober 2017 t/m 10 november 2017. Het museum is open van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00u tot 17.00u. De toegangsprijs van deze expositie is € 2,=. Wilt u ook het hele museum bezoeken dan betaalt u € 5,=. Voor leden van de Vereniging oud Vriezenveen is de toegang gratis.