Het kerkhof vertelt.

Onze geschiedenis ligt op het kerkhof en kerkhoven kunnen heel veel vertellen. Mijn schoonouders hebben hun roots in Friesland en Limburg, en als we daar soms over een kerkhof lopen is er altijd een gevoel van herkenning. We komen ook wel eens op Zorgvlied in Amsterdam, de bekende begraafplaats aan de linkeroever van de Amstel. Daar liggen veel bekende Nederlanders begraven waaronder bijvoorbeeld Wim Duisenberg, Frank Govers, Henry Pierre Heineken, Hans van Mierlo, Harry Mulisch en Annie M.G. Schmidt. Ook Oscar Carré ligt er begraven, directeur van Circus Carré. En daar ligt weer een kleine link met Vriezenveen. Onze Rusluie bezochten in de zomertuin te St. Petersburg vaak de optredens van de familie Carré. Brieven van leerjongens die wij in ons museum bewaren vertellen hierover. De familie Carré begon namelijk als een in Europa rondreizend circus. Pas later hebben ze zich in Amsterdam gevestigd.

Nog veel beroemder is de Père-Lachaise begraafplaats in Parijs. Daar komen jaarlijks meer dan drie miljoen bezoekers. Onder andere Edith Piaf, Maria Callas, Louis Gay-Lussac, en Jim Morrison liggen er begraven.

Ook kleine kerkhoven zijn vaak de moeite waard. Hoe verassend is het in een klein dorpje in Frankrijk of Italië te zien hoeveel aandacht men daar besteedt aan het onderhoud van vaak prachtige grafmonumenten. En let dan eens op de data op die grafstenen. Vaak gaat dat terug tot de zeventiende of achttiende eeuw. Daar wordt dus weinig geruimd waardoor de geschiedenis van zo’n dorp bewaard blijft.

Maar laten we dichter bij huis blijven. De algemene begraafplaats in Vriezenveen, aan de Koningsweg, kan ook veel over Vriezenveen vertellen. Helemaal vooraan bij de heg en de Koningsweg liggen 6 oorlogsgraven van vliegers van de Royal Air Force die ons herinneren aan luchtgevechten boven Vriezenveen en het neerschieten van een Wellington bommenwerper in het Veenschap. Direct na het toegangshek rechtsaf kom je in het oude gedeelte. Daar loop je bij het eerste grote pad zo tegen het graf van Jan Harmsen aan (1844-1922), firmant van Harmsen & Co in St. Petersburg en later wethouder te Vriezenveen. Naar links, ongeveer 60 meter, is het grote familiegraf van Tilanus makkelijk te herkennen. In de vorige eeuw de grootste werkgever van Vriezenveen. Negen graven terug, naar het zuiden, ligt het graf van Gerhardus Hermanus Engels (1822-1899). Hij werkte eerst bij Smelt Engberts & Co en was later mede oprichter van Kunst & Co, beiden firma’s in St. Petersburg. Vier rijen naar het oosten, achter het graf van Engels, ligt Hendrik Kruijs (1851-1907), oprichter van het agentschap “Java” voor koffie in St. Petersburg. Java koffie werd begin jaren ‘90 veel gedronken door de ontwikkelaars van een nieuwe object georiënteerde programmeertaal die daardoor de naam Java meekreeg. Heeft Hendrik Kruijs nooit geweten. In dezelfde rij, ongeveer zeven graven richting Koningsweg, ligt meester Jan Kunst (1797-1862), de bekende hoofdonderwijzer van de Middenschool.

Niet alle bekende Vriezenveners zijn hier begraven, meer dan 100 liggen er begraven op Volkovo in St. Petersburg. Diegenen die hier wel begraven zijn, zijn terug te vinden in http://www.oudvriezenveen.nl/dorpsgeschiedenis/rusluie/rusluienamen. De namen daar zijn doorgelinkt naar http://www.vriezenveners.nl waarin verdere genealogische gegevens van Vriezenveners te vinden zijn, soms met foto en beroepsvermelding.