Oude raad(zaal)

Ons Museum is het oude gemeentehuis van Vriezenveen, gebouwd in 1906, na de grote brand. Dat is nog overal te merken.

Bij binnenkomst rechts is er een klein raampje dat vroeger open kon en waar men zich kon melden. Gaan we linksaf dan is daar ons documentatiecentrum, een kamer die vroeger gebruikt werd door de afdeling Algemene Zaken en Bevolking. In het documentatiecentrum staat nog steeds de originele kluis van het gemeentehuis. Die kluis was in de eerste helft van de 20-ste eeuw voldoende voor het complete gemeente archief. Onder het gebouw bevindt zich een kleine droge kelder. Vroeger was daarin zelfs een cel voor als je tijdelijk opgeborgen of rustig gehouden moest worden. De toegang zit verstopt onder de mat in de hal. De huidige textielafdeling was onderdeel van de beheerderswoning die later aan het gemeentehuis is aangebouwd.

We hadden ook een echte burgemeesterskamer op de eerste verdieping. Nu is het onze boerderijkamer. Het raam op de eerste verdieping achter de vlaggenmast is pas later aangebracht. Vroeger was het een klein inpandig balkon, toegankelijk vanuit de burgemeesterskamer. Voor de burgemeesterskamer stonden prachtige eiken.

Vanuit de ingang rechtdoor komen we in de oude raadszaal, ook die is nog intact. Er worden nog steeds vergaderingen gehouden. Nu zijn het ledenvergaderingen in plaats van raadsvergaderingen. Verder is de oude raadszaal in gebruik als ontvangstruimte en filmzaal. Op oude foto’s is te zien dat de raad uit maximaal 11 leden bestond. Meer stoelen waren er niet. In onze hal staan nog 2 stoelen van het college destijds en de oude burgemeestersstoel staat nu achter het bureau van onze archiefbeheerder.

De oude gebrandschilderde ramen van de raadszaal lagen te verstoffen in de kelders van het nieuwe gemeentehuis aan het Manitobaplein. Ze zijn in 1937 geschonken door burgemeester Alberda. We hebben ze na restauratie in het jaar 2012 terug kunnen plaatsen, en dat is mooi want ze zijn nog steeds actueel. Aan de spreuk te zien die Alberda heeft laten plaatsen had Vriezenveen ook in 1937 al een roerige raad, zelfs met maar 11 personen. Kun je nagaan hoe moeilijk het is om de huidige raad van 23 personen goed richting te geven en te zorgen dat ze samenwerken in het besturen van onze gemeente. De spreuk is nog steeds actueel: "Trekt u niet aan wat ieder seght, maer doet wat billijk is en recht”. Belangrijk voor onze bestuurders, maar ook in andere situaties. De oude raadszaal is ook nog in gebruik als trouwlocatie. De spreuk in de ramen is een mooie start van een nieuw leven.