Piet Lampen in Smeltschuur

Het woonhuis van de familie Smelt op de foto hierboven is inmiddels afgebroken. Het stond op het Oosteinde in Vriezenveen, daar waar nu de woonhuizen 50 en 52 staan. De schuur die erachter stond is in 2001 geheel gerestaureerd en is nu bij de firma Raab Karcher in gebruik als Archihome, een innovatief kenniscentrum voor architect en opdrachtgever.

De schuur is belangrijk erfgoed voor Vriezenveen. Van daaruit vertrokken de Rusluie destijds met hun handelswaar naar St. Petersburg. Bernard Jasper Fayer heeft dat in een van zijn schilderijen nog eens in beeld gebracht.

De schuur is te bezichtigen op zaterdag 9 september, op Open Monumentendag. En op deze historische plek zal Piet Lampen uit Vriezenveen dan een aantal van zijn kunstwerken exposeren, vooral door hem getekende portretten. Hij is autodidact en werkt voor zijn portretten veel in potlood, houtskool, en pastel. Voor zijn schilderijen gebruikt hij ook olieverf en acryl.