Ten Cate in Vriezenveen

Ten Cate kennen we tegenwoordig als innovatief bedrijf met producten als kunstgras, vliegtuigvleugels, beschermende pakken, etc. Wat heeft ten Cate dan met Vriezenveen van doen?

Dat het zin heeft dit te onderzoeken blijkt uit oude foto’s van de Rusluie, met de sigarenwinkel van “ten Cate & Co” aan de Nevski Prospekt in St. Petersburg.

Johannes ten Cate Ezn (zie foto), geboren in 1875 te Almelo was firmant van “H. ten Cate Hzn. & Co. N.V.”, katoenspinnerijen en weverijen in Almelo.

Thomas Ainsworth legde in 1836 de basis voor de latere Koninklijke Stoom Weverij in Nijverdal. Deze twee firma’s fuseerden in 1957 tot de “NV Koninklijke Textielfabrieken ten Cate / KSW”

Egbert ten Cate, geboren 11 april 1838 en vader van firmant Johannes ten Cate, was

getrouwd met Hermina Engberts uit Vriezenveen, die oom moest zeggen tegen Egbertus Wilhelm Engberts uit Vriezenveen, de koopman van de firma Kruijs Engberts & Co. te St. Petersburg. In St. Petersburg komen we ook Jasper ten Cate tegen met de sigarenzaak op de foto bovenaan in dit artikel. Zelfs de tsaren kochten hun sigaren bij Jasper ten Cate. Ook Jasper was familie van Johannes ten Cate.

Hier zien we dus het wereldje van de negentiende eeuw en hoe de huidige ten Cate zijn roots heeft in Almelo en een duidelijke relatie heeft met de Rusluie uit Vriezenveen.

Hoe weten we dit allemaal? Uiteraard is op het internet veel te vinden over de geschiedenis van ten Cate, maar het Historisch Museum Vriezenveen krijgt ook veel informatie uit http://www.vriezenveners.nl/genealogie, een database waaraan met name oud-wethouder Andre Idzinga heeft gewerkt. Bovendien bevat ons archief genealogieën van de families Engberts en ten Cate. “Vriezenveners.nl” kunt u zelf overigens ook raadplegen. Deze database geeft namen, geboortedata, soms een foto, getrouwd met, kinderen, andere verwantschappen, etc. zowel in tekst alsook in beeld. Ook gegevens uit de registers van de Hollandse Kerk aan de Nevski Prospekt in St. Petersburg zijn hierin verwerkt.

Een voorbeeld uit “vriezenveners.nl”, waaruit blijkt dat Egbertus Wilhelm Engberts de oom is van Hermina Engberts staat hieronder:

Heeft u ook vragen over uw relatie met vroegere Vriezenveners, raadpleeg dan zelf eens

vriezenveners.nl. Misschien ziet ook u een verwantschap met onze vroegere pioniers, de Rusluie. Vooral als u Engberts, Smelt, Hoek, Kunst, Berkhof, Harmsen, Nijkamp, Joost, Companjen of Kruijs heet, of als deze naam in uw familie voorkomt.