Limonade uit Vriezenveen

Vriezenveen kende een heuse limonadefabriek. Gestart in de jaren 20 van de vorige eeuw, in de tijd dat telefoonnummers nog slechts 2 of 3 cijfers groot waren.

Aan de Almeloseweg, in het pand waar nu het Specialiteitenrestaurant JIN XING zit, zat vroeger het limonadefabriekje “GEHO”, van de gebroeders Anton en Bernard Höfte. Anton was ook eigenaar van het “Wapen van Vriezenveen”, het café op “het Midden”, aan de rotonde. De linkerkant van het pand aan de Almeloseweg was woonhuis, de rechterkant was de fabriek. Het pand is voorzien van een grote kelder, die ook toegankelijk is via twee schuingeplaatste stalen klapdeuren, rechts van het gebouw. Via deze deuren werden de grondstoffen aangevoerd, essence voor de cola en de limonades, koozuurcilinders voor de belletjes, biervaten van Heineken en Oranjeboom, etc. De fabriek bottelde ook zwak alcoholisch dranken.

De gebroeders Höfte introduceerden

de “Vjenne Cola” en alcoholvrije likeurtjes in diverse smaken zoals citroen, anisette en kersen.

Gelijkvloers stond een spoelmachine, een flessen vulmachine, een kroonkurkmachine, etc. De aandrijving van deze machines ging met riemen waarvoor er nog lang gaten in de zolder zaten. De zolder was ook flessenopslag en makkelijk toegankelijk via een groot luik. De fabriek is nooit erg groot geweest. Naast de gebroeders Höfte werkten er nog Rieks Lensen en Jan Nijboer.

De gebroeders Höfte hadden eigen flesjes, spuitflessen, beugelflesjes, porseleinen kroonkurkflesjes (zie foto) en kogelflesjes. Kogelflesjes kom je bijna niet meer tegen. Het is een herbruikbaar flesje met in de hals een glazen knikker, die bij het vullen naar beneden gaat en daarna door de koolzuurdruk naar boven wordt gedrukt tegen een rubber ring, waardoor het flesje wordt afgesloten. De productie werd met een eigen vrachtwagen naar de klanten gebracht. De vrachtwagen stond achter het gebouw in een zwarte houten schuur. De gebroeders Höfte bedienden een vaste klantenkring van winkeliers en caféhouders in de regio, van Nijverdal tot Sibculo, Langeveen en Geesteren.

Achterin het café op “het Midden” werd ook nog sterke drank gemaakt, zoals frambozenbrandewijn, apricot brandy en bessenjenever.

Bernard Höfte is vroeg gestorven en daarna heeft Jan Höfte het fabriekje overgenomen. Later, midden jaren 60, is hij gestopt en een drankengroothandel begonnen, die uiteindelijk gevestigd was aan het Westeinde 82, daar waar later dierenarts Mulder zich vestigde.

Het pand aan de Almeloseweg werd verkocht aan rijschoolhouder Rohof en later aan JIN XING.

Het Historisch Museum Vriezenveen is nog in het bezit van foto’s van het fabriekje en van enkele bijzondere flesjes van de gebroeders Höfte.