Ambitie

Zo aan het einde van het jaar vraagt ook het Historisch Museum Vriezenveen zich af wat het met het jaar 2016 van plan is. Wat zijn de waarden en taken van ons museum en wat willen we bereiken?

Uiteraard willen we individuele bezoekers en ook groepen volgend jaar weer van dienst zijn en gaan we door met onze standaard activiteiten. Dat zijn bijvoorbeeld onze bijdrage aan open monumentendag, aan de boerenmarkt en aan het huis van Sinterklaas. En ook de organisatie van tentoonstellingen, van een cultuurhistorische bustocht (Tour de Vjenne), van bijzondere activiteiten op zaterdagen in de zomer zoals een dialectdag, van de doorgaande leerlijn waarbij we samenwerken met basisscholen en circa 1800 kinderen op bezoek krijgen, en de publicatie van ons kwartaalblad Waver ’t Vjenne.

Maar we hebben ook een aantal goede voornemens. Het museum is van iedereen en is er voor iedereen en daarvan willen we de Twenteranders bewust maken. We hebben meer dan 1400 leden die gratis toegang hebben en ons kwartaalblad ontvangen. We zijn bezig hun e-mail adressen te verzamelen om deze leden nog beter te bedienen. Voor evenementen gebruiken we de oude raadszaal, maar de stoelen daar zijn slecht en moeilijk stapelbaar. We willen ze graag vervangen. Ons gebouw, het oude gemeentehuis, is niet energiezuinig. We willen graag aan energiebesparing doen maar daarvoor hebben we de gemeente Twenterand nodig want die is eigenaar. En we willen groeien, ons streven voor 2016 is 5% meer bezoekers.

Op termijn, misschien zelfs al in 2016, is er de wens om verder te gaan met de herinrichting van het museum, te beginnen met de afdeling waar onze dorpsgeschiedenis verteld wordt.

En uiteraard koesteren we ook in 2016 de vijf waarden van ons museum. Te beginnen met de waarde van onze collectie. Daarnaast de educatieve waarde die onze bezoekers ervaren maar waaraan we ook via onze doorgaande leerlijn invulling geven. Dan de waarde van verbinding. We willen het verleden en de toekomst met elkaar verbinden. De waarde van beleving is er in het huis van Sinterklaas, als je brieven leest van de leerjongens op de Rusland afdeling, en als je de textielmachines ziet werken. En vervolgens onze economische waarde. We ondersteunen de toeristische sector door bezoekers van buiten Twenterand naar Vriezenveen te trekken en geven invulling aan de wet WMO door het bieden van een sociale werkplek.

In deze laatste column van 2015 nemen we graag de gelegenheid om u als lezer een goede jaarwisseling en mooi 2016 te wensen. En misschien wilt u ons in 2016 wel helpen. Dat kan altijd, belt u dan bijvoorbeeld met Harm Kuper, telefoon 0546-564083.