Maand van de wederopbouw

November is de maand van de wederopbouw met in Vriezenveen speciale aandacht voor de ruilverkaveling. De ruilverkaveling in Vriezenveen was de eerste in Nederland en vond plaats in het kader van de wederopbouw na de tweede wereldoorlog. Het Historisch Museum Vriezenveen heeft samen met Landschap Overijssel ter gelegenheid hiervan een aantal activiteiten opgezet.

Vanaf zaterdag 7 november is er in het museum een speciale tentoonstelling en zijn er oude filmbeelden over de ruilverkaveling te zien.

Op 7 november rijdt er tussen het museum (Westeinde 54) en de Fayersheide een shuttle busje van 10.30u tot 16.00u. Op de Fayersheide staat een kunstwerk als symbool voor de ruilverkaveling en een van de diepploegen die destijds gebruikt is. Rond de diepploeg is dan een tent opgetrokken waarin onder het genot van een kozakkenruter van Kalkwijck originele verhalen over de ruilverkaveling te horen zijn, verteld door een aantal ervaringsdeskundigen. Voor een bezoek aan het museum gecombineerd met de rit naar Fayersheide wordt een bijdrage van € 5,= per persoon gevraagd.

U kunt zich aanmelden voor de excursie naar de Fayersheide door een mail te sturen naar wederopbouw@museumvriezenveen.nl U kunt daarbij ook een voorkeurstijd aangeven.

U kunt zich natuurlijk ook telefonisch aanmelden via het volgende telefoonnummer van het museum 0546 - 563476.

De tweede activiteit vindt plaats op vrijdag 20 november om 20.00u in het gebouw CCK2 (Kerkstraat 2). Landschapsarchitect Peter Hermens van het Landschap Overijssel presenteert dan een lezing over de ruilverkaveling, samen met een prachtige film uit die wederopbouwperiode. Bovendien worden wandel en fietsroutes door dit voormalige ruilverkavelingsgebied aan u gepresenteerd. Voor de lezing wordt (inclusief koffie) eveneens een bijdrage van € 5,= gevraagd.