“Broandjoar” en “Risluie”

Voorzitter Henk Stegeman met de brouwers Jan Reekers en Arjan Timmer

Vanwege het 650-jarige bestaan van het dorp viert Vriezenveen feest van 13 t/m 21 september 2019. De straten worden versierd en er is een uitgebreid programma in de feesttent op het Manitobaplein. De bierbrouwers van IV:uur konden natuurlijk niet achterblijven en zij hebben daarom een paar speciaalbieren gebrouwen. Er zijn twee nieuwe bieren uitgerold: “Broandjoar” en “Risluie”. Geen Rusluie maar Risluie, Ris staat voor Russian Imperial Stout. Een stoutbier dus! Niet alleen zeer smakelijke bieren, maar het oog wil ook wat. De etiketten zijn door de brouwers zelf ontworpen, waarbij gebruik is gemaakt van afbeeldingen uit het Historisch Museum.

De Vriezenveense bierbrouwerij IV:uur is ontstaan uit een proeverij met een groep vrienden. Ze dronken op een gegeven moment een biertje dat helemaal niet smaakte. Dat konden ze zelf beter, dachten ze. Het eerste bier dat werd ontwikkeld was Blauwstrig, gevolgd door 't Zwärrechie. Deze viel zo goed in de smaak dat hij bij het Wapen van Vriezenveen van de tap verkrijgbaar was. Daarna volgde op festival Randrock “Fred Dorst”, een bier met een laag alcoholgehalte, een mooie doordrinker dus. Ook de daaropvolgende bieren met namen als Kloksgeweiss en Bomm'n Beernd werden goed ontvangen.

De twee nieuwe bieren worden gepresenteerd tijdens de feestweek en zijn dan onder andere verkrijgbaar bij slijterij Bas en de supermarkten Jumbo en Mulder. Het is een exclusieve, beperkte uitgave dus voor wie een “Broandjoar” of “Risluie” wil proeven is het zaak er snel bij te zijn. De lijfspreuk van de brouwerij is: “Geniet van het leven en onthoud; het is momenteel vast wel ergens op de wereld vier uur!”