Van feest en onverwachte momenten

vån 't Vjenne neugt oenoar Vjenne, wat aons!

Op 5 augustus 1969 was het een van de vele evenementen in de feestweek van het 600 jarig bestaan van Vriezenveen. Het tv-programma "Breng eens een zonnetje" onder leiding van Bert van Dongen en Rien van Nunen, die de aanwezige senioren met veel plezier en vol overgave lieten meezingen met de welbekende liedjes van vroeger. Het programma werd een dag later door de NCRV uitgezonden.

Het feestelijke gebeuren vond plaats in een grote tent op het feestterrein. Het was een soort provinciale landdag en vele senioren, leden van de Ouderenbond, waren al in de ochtend gekomen met tientallen bussen. Die stonden nu her en der in de straten rondom het feestterrein geparkeerd.

Tijdens het programma begon het op die snikhete dag plotseling hard te waaien en te regenen. Men sprak van een wervelstorm met hevige slagregens, die zorgden voor overstromingen, vernielingen en een brandje op het terrein van de Vriezenveense eeuwfeest-tentoonstelling. In totaal tien personen moesten zich onder doktersbehandeling stellen omdat zij verwondingen hadden opgelopen. Twee bezoekers werden per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht, de ene had een arm gebroken, de ander had een voetwond. Een oliebollenkraam en de toegangspoort van het feestterrein woeien om en verscheidene tenten zakten door.

Onder de senioren heerste grote verwarring en er was chaos. Menigeen kon zijn bus niet vinden en zwierf hulpeloos op het tentoonstellingsterrein rond. Kort na vier uur reden de bussen het feestterrein op om de bijna vijfduizend bezoekers op te halen, om zeven uur vertrok de laatste bus. Verscheidene senioren bleken er ook toen nog niet in te zijn geslaagd hun reisgezelschap en hun bus terug te vinden. Per auto werden zij naar huis gebracht.

De rayonvoorzitter van de Algemene Ouderenbond H.S. vond dat Vriezenveen niet berekend was op de organisatie van een dergelijk groots evenement. Hij was blij dat het nog redelijk goed was afgelopen.

Nog enkele weken en dan vieren we het 650 jarig bestaan van ons dorp. Het weer kunnen wij nog steeds niet bepalen. Maar met de ervaring van toen en de opgedane kennis van de laatste 50 jaar heb ik er wel vertrouwen in dat men eventuele voorkomende problemen goed het hoofd weet te bieden.

Voor meer cultuur-historische verhalen met foto's kunt u lid worden van de Vereniging Oud Vriezenveen, u krijgt dan voor €22,00 per jaar vier keer het kwartaalblad Waver 't Vjenne thuisgestuurd. Op vertoon van de ledenkaart hebben leden eveneens gratis toegang tot ons museum. Telefoon 0546-563476 mail ons vereniging@oudvriezenveen.nl of kijk op http://www.museumvriezenveen.nl/waver-lid-worden.