Hervormde Kerk aan de Buterweg

Op een vroege prille lentedag loop ik door de natuur in een kakofonie van vogelgeluiden, die andere geluiden naar de achtergrond verdrijven. Mijn camera legt vast dat de barmsijzen al weer zijn teruggekeerd. Regelmatig kom ik hier om van de seizoenen te genieten. De plek waar ik nu in alle rust ronddool is het restant van een vroegere vestigingsplek van Vriezenveen, bekend als 't oale kaikhof aan de Buterweg.

Hier aan de Buterweg lag een dorpsgemeenschap bestaande uit boerderijen met de kerk in het midden. Die kerk lag circa 800 meter zuidelijk van de huidige Grote Kerk. Het dorp was omringd door beschermende moerasgronden en kende slechts één toegangsweg, die beschermd werd door de Staatse Troepen.

Op de morgen van de zesde januari van het jaar 1666 werd de vredige dorpsrust plotseling verstoord door oorlogsgekletter. Het was een strenge winter en het moeras was bevroren, daardoor lag het dorp open. Vijftienhonderd strijdruiters van de bisschop van Munster genaamd Bernhard van Galen draafden het dorp binnen. De troepen waren na hun offensief in het noorden vastgelopen en zij trokken zich nu, al plunderend, terug. De huizen werden verwoest, de kerk in brand gestoken en een groot aantal mensen werd gedood. Ook werden velen gevangen genomen en het vee geroofd.

Het dorp Vriezenveen werd niet herbouwd aan de Buterweg. Dit gebeurde aan de noordelijker gelegen zandweg, de tegenwoordige dorpsstraat. En de kerk kwam weer in het midden. Na enkele jaren er aan gebouwd te hebben werd deze in 1671 voltooid.

In de diepere geschiedenis heeft ons dorp dus hard geleden onder het oorlogsgeweld. Deze plek, 't oale kaikhof straalt nu één en al rust en vrede uit. Dat leert ons des te meer waarderen, dat we nu, na WOII, al weer 74 jaar in vrede mogen leven. En op deze plek maak ik nog maar een paar mooie plaatjes om dat te onderstrepen.

Op 6 juni 2019 werd in Normandië D-Day herdacht, de inval van de geallieerde troepen op onder andere Omaha Beach, die ons uiteindelijk op 5 mei 1945 onze huidige vrijheid heeft gebracht.

Voor meer cultuur-historische verhalen met foto's kunt u lid worden van de Vereniging Oud Vriezenveen, u krijgt dan voor €22,00 per jaar vier keer het kwartaalblad Waver 't Vjenne thuisgestuurd. Op vertoon van de ledenkaart hebben leden eveneens gratis toegang tot ons museum. Telefoon 0546-563476 mail ons vereniging@oudvriezenveen.nl of kijk op http://www.museumvriezenveen.nl/waver-lid-worden.