“Kerstgroepen: van Vriezenveen tot Sint Petersburg.”

In het Historisch Museum Vriezenveen is vanaf 8 december t/m 22 december een tentoonstelling te zien van Kerstgroepen uit de landen waar de Vriezenveense kooplieden op reis naar Sint Petersburg doorheen trokken. Er worden Kerstgroepen getoond uit Nederland, Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland en Rusland. De expositie is te zien als een aanvulling op de permanente tentoonstelling van de Rusluie. Twee eeuwen unieke geschiedenis over handelsbetrekkingen tussen Vriezenveen en Sint Petersburg.

De kerstgroepen komen uit de verzameling van Ida en Peter Diemer uit Veenendaal. Zij begonnen in 1982 te verzamelen en hun verzameling is inmiddels uitgegroeid tot meer dan 2000 Kerstgroepen uit 90 landen.

“Elke kerstgroep is weer anders”, weet Peter Diemer. “Elke bevolking stopt als het ware haar cultuur in een kerstgroep”, aldus Ida Diemer. Geen van de beeldgroepen is gelijk; niet qua grootte, herkomst of materiaal. “We zoeken altijd een kerstgroep uit een uniek land of van een materiaal dat we nog niet hebben”, aldus Ida Diemer.

Ida en Peter Diemen zijn lid van de vereniging ‘Vrienden van de kerstgroep Nederland” en via die vereniging weer van de internationale vereniging van kerstgroepenverzamelaars, waarbij verzamelaars uit 19 landen zijn aangesloten. In oktober 2016, op een congres van de internationale vereniging van kerstgroep vrienden in Bergamo (Italië), heeft de familie Diemer een onderscheiding ontvangen voor hun verdiensten.

Ida Diemer komt zaterdag 8 december uit Veenendaal om rond 15.00 uur in het museum een lezing over de symboliek van de Kerstgroepen te houden. Ze geeft dan ook een toelichting bij de tentoonstelling. De inloop voor de lezing is vanaf 14.30u. Voor de lezing op 8 december wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd.

Het museum is open van dinsdag t/m vrijdag en tijdens de tentoonstelling ook op Donderdagavond 13 en 20 december van 19.00 tot 20.30 en zaterdagmiddag 15 en 22 december van 13.00 tot 16.00.