Moderne Programmeertalen

Wat heeft het Historisch Museum Vriezenveen te maken met moderne programmeertalen? Verassend genoeg meer dan u denkt, maar daarvoor moeten we terug in de geschiedenis, naar St. Peterburg en naar de Rusluie.

Vriezenvener Henrik Kruijs kwam in 1868 als leerjongen in dienst bij de firma Engberts & Co in St. Petersburg. Acht jaar later begon hij voor zichzelf met een handelshuis in koffie, sigaren, likeuren, specerijen, etc. Uiteindelijk kreeg Hendrik Kruijs zelfs het alleenrecht voor heel Rusland voor de verkoop van Blooker cacao. Het handelshuis kreeg de naam Java en zo ontstond de “Java koffie”.

In de jaren 80 van de vorige eeuw studeerde Arthur van Hoff aan de HIO in Enschede (de Hogere informatica opleiding van Saxion), vertrok na zijn studie naar Amerika, en werd lid van het team dat daar een nieuwe, moderne, en object georiënteerde programmeertaal ontwierp. Toen het project klaar was moest er een naam komen voor de nieuwe taal.

Omdat er door het team veel Java koffie gedronken werd, werd de kop koffie het logo van de nieuwe taal en werd de naam Java gekozen. Het team in Amerika wist het niet, maar de Java koffie en dus de naam van de programmeertaal heeft zijn oorsprong in St. Petersburg, omdat een Vriezenvener zijn handelshuis de naam Java gaf.

Javascript is trouwens iets anders hoewel wel afgeleid van Java. Een Javaprogramma wordt in zijn geheel vertaald tot binaire code. Javascript wordt per opdracht vertaald en uitgevoerd.

Op elk leerboek van Java staat de dampende kop koffie als logo (de afbeelding hiernaast).

Eigenlijk fout dus, want ook Hendrik Kruijs had voor zijn handelshuis al een logo, dat bovenaan deze column staat afgebeeld. Historisch gezien zou het logo van de programmeertaal dus een schip moeten zijn met daarop de tekst “Ява”, ofwel de Russische term voor Java.

Op dit moment verschijnen her en der artikelen over een nieuwe programmeertaal “Kotlin” genaamd. Soms wordt vermeld dat dat de opvolger van Java wordt. Vreemd genoeg heeft ook deze naam weer met St. Petersburg te maken. Kotlin

is een eiland in de Finse golf, 30 km ten westen van St. Petersburg met daarop de vestingstad Kronstadt. Kotlin is sinds het begin van de 18eeeuw een belangrijke marinehaven voor de Baltische vloot en is strategisch voor de verdediging van St. Petersburg.

Het verhaal over Hendrik Kruijs, Java koffie, en de programmeertaal Java,is slechts bij weinigen bekend. Ik kon de link leggen omdat ik vroeger les gaf aan de HIO in Enschede (onder andere aan Arthur van Hoff) en nu als vrijwilliger van het museum Vriezenveen de geschiedenis van de Rusluie ken.

Voor meer cultuur-historische verhalen met foto's kunt u lid worden van de Vereniging Oud Vriezenveen, u krijgt dan voor €22,00 per jaar vier keer het kwartaalblad Waver 't Vjenne thuisgestuurd. Leden hebben eveneens gratis toegang tot ons museum.

Telefoon 0546-563476 mail ons vereniging@oudvriezenveen.nl of kijk op http://www.museumvriezenveen.nl/waver-lid-worden.