De romantische rafelranden van Vriezenveen; Aquarelkunst van dé Hans van de Bakker.

Eind jaren tachtig van de vorige eeuw, toen er nog een dorpshuis was in Vriezenveen, was Hans Jansen daar actief met een cursus portrettekenen en later aquarelleren. Ook ik was daarbij en leerde van hem een beetje tekenen. Hans probeerde je ook gevoel voor kunst bij te brengen en dat deed hij heel gepassioneerd. In die tijd was er een grote Rembrandt tentoonstelling in het Rijksmuseum. We zijn er met de hele cursusgroep naar toe geweest. Een geweldige ervaring die me altijd is bijgebleven en een diepe indruk achterliet. Wat een geweldige inspiratie gaat er van hem uit als hij je meeneemt op reis door de wondere wereld van de kunst. Als iemand je de liefde voor kunst bij kan brengen, dan is hij dat wel.

Als kleine jongen mocht Hans met zijn vader mee op jacht. In de natuur ontwikkelde hij niet de voorliefde voor de jacht maar wel ontdekte hij daar de kracht van de beeldtaal van de natuur en dat maakte hem tot de tekenaar die hij nu is en wil zijn. Etsen, aquarelleren maar vooral tekenen is zijn drijfveer. Altijd bezig met zijn kunst en nog steeds met dezelfde geestdrift. Hij kan er uren over vertellen en filosoferen.

Het dorp Vriezenveen is zijn geboortegrond en hij woont er nog steeds, ondanks dat dit dorp niet de inspirerende plek is waar een veelzijdig cultureel klimaat heerst. Gelukkig bleef hij en is zijn talent voor het dorp behouden. Het afgelopen jaar heeft hij het idee opgevat om Vriezenveen van haar romantische kant te laten zien. De aquarel is daarvoor bij uitstek een goed medium.

Maar ook de rafelige kant van Vriezenveen heeft hij geprobeerd vast te leggen. Daarvoor nam hij een kijkje aan de achterkanten van de dorpsstraat waar de oude structuren van het dorp uitlopen naar de weilanden. Inderdaad rommelig en minder strak dan het gezicht aan de voorkant, waar het dorp zich van de beste kant probeert te laten zien.

In het Historisch Museum is een tentoonstelling door hem ingericht en hij heeft de keuze uit wel 80 schilderijen. Hans neemt de tijd om een goede selectie te maken. Hij is kritisch en stelt ook eisen aan de expositieruimte. Een extra wand is eigenhandig door Hans aangebracht en wij zorgden voor een betere belichting. Zo heeft onze expositieruimte ook weer een impuls gekregen die het museum en komende exposities alleen maar ten goede komt.

Hans wil de workshops weer oppakken in Vriezenveen en ik ben de eerste om me daarvoor op te geven. Het dorpshuis is er niet meer, dus wie weet op de zolder van het museum. Ik hoop dat hij ons weer meeneemt op excursie naar al het moois dat de kunst ons biedt.

De expositie kan worden bezocht tot 30 november 2018. Het museum is gevestigd op Westeinde 54 te Vriezenveen en is open van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00u tot 17.00u. De toegangsprijs van deze expositie is € 3,=. Wilt u ook het hele museum bezoeken dan betaalt u € 5,=. Voor leden van de Vereniging oud Vriezenveen is de toegang gratis.