Programma Open Monumentendag 8 September

Locatie : Historisch Museum Vriezenveen, Westeinde 54 te Vriezenveen

Programma:

10.00 uur

Ontvangst gasten (met koffie)

Opening Open Monumentendag Twenterand doorBurgemeester en of Wethouder

Gem. Twenterand

10.15 uur

Korte toelichting Thema 2018 “In Europa”

10.30 uur

Uitreiking en boekbespreking (korte samenhang-inhoud)van het boek “DE RUSLUIE” een Nederlands Russische familiegeschiedenis, en debuutroman van Nicole Harmsen.

Uitreiking 1ᵉ exemplaar aan Burgemeester en of Wethouder Gemeente Twenterand, en ter aanvulling aan de bibliotheek van het Historisch Museum Vriezenveen.

Uitreiking zal plaats vinden door de auteur, mevrouw Nicole Harmsen.

11.00 uur

Optreden van het Overijssels Russisch Vrouwenkoor “Radujsja”

11.45 uur

Einde officiële openingsprogramma en voortzetting algemene Open Monumentendag.

Het museum is verder de gehele dag gratis toegankelijk.

16.00 uur

Einde Open Monumentendag en sluiting van het museum.

Locatie : De Smelts Schuur vertrekpunt van de

1e Rusluie

Oosteinde 36a te Vriezenveen (bij Raab Karcher)

Het thema tijdens Open Monumentendag is “In Europa”. Handel drijven en uitwisseling van kennis en goederen was en is de functie van de “Smelts Schuur”. De handel vanuit de "Smelts Schuur" in Vriezenveen naar Sint Petersburg in Rusland, dat is de historisch context van de "Smelts Schuur" die past bij het thema “In Europa”.

Programma:

10.00 uur

Open voor algemeen publiek,Open Monumentendag. Doorlopend klein intro filmpje passend bij het thema.

De hele dag zijn er mensen aanwezig die u iets kunnen vertellen over de betekenis van de "Smelts Schuur" voor de Rusluie. Voor de schuur stond de villa van de familie Smelt, een belangrijk koopman in St. Petersburg.

13.00 uur

Een optreden van het Overijssels Russisch Vrouwenkoor “Radujsja”.

In het kader vanthema Europa en het Europese Jaar van het Cultureel Erfgoed, en in samenhang met de aandacht voor internationale architectuurstromingen, vergelijkbare en

onderscheidende (bouw) techniekenheeft de "Smelts Schuur" en Raab Karcher nog steeds een belangrijke functie voor de huidige architecten en andere zakelijke relaties.

13.45 uur

Einde officiële optreden “Radujsja” Russisch Vrouwenkoor.

14.00 uur

Vertrek van een landschapstour in de omgeving van Vriezenveen en Vroomshoop met toelichting door medewerkers van het Overijssels Landschap: ruilverkaveling, wederopbouw, en verhalen van bewoners. Aanmelden via

16.00 uur

Einde Open Monumentendag en sluiting “Smelts Schuur”