Wisseling van de wacht

Gerhard Boes is inmiddels 8 jaar voorzitter van de Vereniging Oud Vriezenveen en dus ook van het Historisch Museum. Hij heeft in die periode met zijn enthousiasme veel tot stand weten te brengen. Uiteraard is hij daarbij geholpen door enthousiaste vrijwilligers. Samen moet je het doen. En hij had de tijd mee. Een Ruslandjaar nodigt uit tot veel initiatieven. Maar toch, je moet het wel even doen en Gerhard heeft het met passie gedaan. Hij was het gezicht van het museum.

Nu na 2 statutaire periodes voorzitterschap doet hij een stapje terug. “Andere personen met nieuwe initiatieven moeten nu een kans krijgen, dat houdt de ambitie van een vereniging hoog”, aldus Gerhard. Maar hij blijft wel vrijwilliger bij het museum.

Het museum is gelukkig dat er opnieuw een enthousiaste en geboren en getogen Vriezenvener gevonden is die zijn taak kan overnemen. Dat is Henk Stegeman die op de foto de sleutel van het museum ontvangt.

In de periode Boes is de organisatie rond het Ruslandjaar in feite al in 2008 gestart met de uitnodiging van de St. Petersburg Concert Singers, met lezingen van Ruslanddeskundige Marie-Thérèse ter Haar in 2010, en daarna in 2011 met de Witte nacht in de Hermitage Amsterdam, samen met de Vriezenveense Harmonie. Vanaf 2011 zijn ook de plannen voor herinrichting van het museum steeds concreter geworden.

Een en ander heeft geresulteerd in een heftig jaar 2013. Gecoördineerd door de stichting Rusland Twente 2013, waarin ook het museum zitting had, zijn toen door een aantal organisaties gezamenlijk een vijftal projecten gerealiseerd. Te weten: De opening van het Ruslandjaar met het toneelstuk “De leerjongen in St. Petersburg”, de tocht van motorschip “De Brabander” vanuit Vriezenveen naar St. Petersburg, de fietstocht over de oude handelsroute naar St. Petersburg, het optreden van de Vriezenveense Harmonie in de Hermitage in St.Petersburg, en de handelsmissie naar die stad.

Tegelijkertijd is ook het museum zelf vernieuwd. De ontwerpbureaus “Tekst en Uitleg” uit Haarlem, en Axis uit Enschede hebben gezamenlijk op de eerste verdieping de Ruslandafdeling geheel nieuw opgezet met fotobehang, touchscreens, beamer, centrale vitrinekast, etc. De zolderverdieping is geheel ontruimd en ingericht als educatieve zolder, en in het gehele museum is de vloerbedekking vernieuwd.

Ook buiten het Ruslandjaar en de herinrichting om is in de periode Boes veel bereikt. We noemen een aantal voorbeelden. In 2009 is het 60 jarig bestaan gevierd van de Vereniging Oud Vriezenveen en in 2010 is de oudheidkamer doorgegroeid naar een officieel geregistreerd museum. In 2011 zijn de originele glas in lood ramen teruggeplaatst in de oude raadszaal, en in 2013 is de “Canon van Vriezenveen” afgerond en halverwege 2015 de doorgaande leerlijn voor basisscholen, waardoor we nu circa 1800 basisschoolkinderen ontvangen. In 2015 is ook het Joods Archief uit Almelo en omstreken en het Rusluie archief van de familie Jordaan aan het museum overgedragen.

Henk Stegeman zegt veel zin te hebben in de nieuwe uitdaging die hem nu is geboden. Uiteraard zal hij het anders doen dan Gerhard Boes, maar hij is niet minder enthousiast.

Een van de belangrijke taken de komende tijd is het verder consolideren van de bestaande ICT-omgeving. Daarnaast koestert Henk Stegeman de activiteiten van de educatiecommissie die nu weer bezig is een nieuwe leergang over de ruilverkaveling te ontwikkelen. De onlangs ingestelde tentoonstellingscommissie zal met periodiek wisselende tentoonstellingen bezoekers naar het museum lokken. Daarnaast ziet Henk ook het voortzetten van de herinrichting als een speerpunt, te beginnen bij de afdeling oud Vriezenveen. Henk hoopt net als Gerhard Boes een en ander in gang te kunnen zetten met de hulp van de vele actieve vrijwilligers: “ervaring moet je niet weggooien” zegt Henk.