Twentse voorouderdag in Vriezenveen

De Nederlandse Genealogische Vereniging, de NGV, afdeling Twente, organiseert op 11 november aanstaande voor de 12e keer haar tweejaarlijkse voorouderdag. Ditmaal in Vriezenveen en in samenwerking met het Historisch Museum. De dag staat in het teken van informatie uitwisseling met lezingen en een beurs met ruim 20 standhouders. Interessant voor zowel beginnende alsook gevorderde genealogen.

Het thema is “Mijn familie in Twente” en de bedoeling is het verleden van Twentse voorouders tot leven te laten komen.

De keuze om de dag in Vriezenveen te houden sluit aan bij alle actuele activiteiten rond 100 jaar Russische revolutie. Immers veel voorouders van Vriezenveners waren Rusluie en hun geschiedenis is te zien in het Historisch Museum Vriezenveen, terwijl hun graven nog zijn aan te wijzen op de algemene begraafplaats in Vriezenveen.

De standhouders komen overigens uit heel Twente en daarnaast uit o.a. Gelderland, Drenthe en Duitsland. Op de beurs worden transcripties van doop-, trouw-, en begraafboeken ingebracht door de Genealogische Werkgroep Twente, door het Twents Streekarchief in Delden, en door anderen. Vertegenwoordigers van de NGV Twente laten zien hoe ze de stamboomonderzoeker kunnen helpen en welke technieken er zijn.

In de ochtend zal de heer Idzinga een lezing geven over stamboomonderzoek, de database vriezenveners.nl, en over Vriezenveense families. In de middag zal de heer Vossebeld u inleiden in de wereld van het maken van een “beeldig” familieboek. Diverse door hem gemaakte boeken kunnen worden ingezien.

De voorouderdag op 11 november wordt gehouden van 10.30 uur tot 15.30 uur in het Cultureel Centrum CCK2, Kerkstraat 2 te Vriezenveen. De toegang in CCK2 is gratis. Bezoekers van de voorouderdag kunnen tegen een gereduceerd tarief het Historisch Museum Vriezenveen bezoeken. Het museum ligt op loopafstand.